ابهام در سرنوشت راه آهن شلمچه بصره
بازی دوسر بردی که نیمه تمام ماند!
به گزارش مسیرساز، یک کارشناس حوزه ریلی درباره ی وضعیت خط آهن شلمچه-بصره اظهار داشت: عراق این خط ریلی را معارض با کریدور شمالی- جنوبی خود می داند که قرار است با همکاری ترکیه از بندر فاو به شمال عراق و ترکیه متصل شود، در صورتیکه فقط ایران به این پروژه نیاز ندارد و خود عراق هم به جهت اینکه بتواند ناترازی تجاری اش را با کشور ما برطرف کند و توریست به ایران بفرستد، نیاز دارد که این پروژه تکمیل شود.
محمدجواد شاهجویی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به خط ریلی شلمچه-بصره اظهار داشت: این پروژه از ۲۰ سال قبل مطرح شده، سال ۱۳۹۰ ایران بخش خودش را تکمیل کرد که راه اندازی راه آهن اهواز به شلمچه بود و ما تا مرز شلمچه راه آهن را جلو بردیم، اما در این ۱۱ سال گذشته، ادامه این پروسه فراز و نشیب هایی داشته است؛ در مواردی گفتیم پروژه را خودمان می سازیم و به روش BOT بهره برداری می کنیم؛ یک جا گفتیم پروژه را می سازیم و پول نفت از عراق می گیریم و نفت عراق را می فروشیم، یک جا سرمایه گذار بخش خصوصی معرفی کردیم که پروژه را تکمیل کند.
وی افزود: در تمامی این سال ها مذاکره با سطوح بالای حاکمیت عراق اتفاق افتاده؛ یا روسای ما در سفرهایی به عراق می رفتند یا روسای عراقی می آمدند که این مساله از جانب ایران از عراق درخواست می شد اما هر بار به دلیلهای مختلفی عراق نسبت به این مساله کوتاهی می کرد، یک دفعه می گفت درباره ی تعیین خط مرزی در قعر اروندرود مشکل داریم که باید لایروبی اتفاق بیفتد یا باید در زمین هایی که مین گذاری شده مین روبی صورت گیرد.
این کارشناس ریلی اظهار داشت: از طرفی آنها بهانه می آوردند که با شرکت های دولتی قرارداد نمی بندیم؛ قرار بود یک شرکت حاکمیتی این کار را انجام دهد که بنیاد مستضعفان جلو رفت و بعد گفتند ما با شرکت حاکمیتی هم نمی توانیم کار نماییم و بنا بر این یک شرکت خصوصی معرفی گردید. در تمام این موارد برای انجام نشدن این پروژه، توپ در زمین عراق بود. تا این که تیم مدیریتی راه آهن تغییر نمود.
شاهجویی افزود: توجیه آنها هم این بود که این پروژه نباید دست بخش خصوصی باشد یا زمان ۵۰ سال زمان در نظر گرفته شده برای BOT (ساخت، بهره برداری و انتقال) زیاد است؛ در صورتیکه به علت کوتاه بودن خط (حدود ۳۰ کیلومتر)، به جهت اینکه برای یک شرکت بخش خصوصی اقتصادی باشد، باید مدت زمان BOT بالا برود که بتواند منطق اقتصادی پیدا کند.
وی افزود: هم اکنون هم از جوانب امر اینطور بر می آید که عراق دیگر علاقه ای ندارد این خط تکمیل شود، برای اینکه این خط را معارض با کریدور شمالی- جنوبی خود می داند که بتازگی تلاش می کند آنرا فعال کند. این کریدور شمالی جنوبی با همکاری ترکیه و یکی از شرکت های ایتالیایی جلو می رود که مقرر است از بندر فاو به شمال عراق و ترکیه متصل شود، به همین خاطر اینطور تصور می شود که عراق با گذشت این همه مدت و این اتفاقات، دیگر نمی خواهد اجازه راه اندازی این خط ریلی را بدهد. شرکت راه آهن هم نباید در این پروسه دخالت می کرد؛ راه آهن ادعا می کند پروسه را تسهیل می کند اما می بینیم که عملیاتی دراین زمینه وجود ندارد.
این کارشناس ریلی در پاسخ به این که اهمیت راه اندازی خط شلمچه-بصره چیست، توضیح داد: راه آهن شلمچه بصره در چند بعد برایمان اهمیت دارد؛ یکی بحث سفرهای زیارتی و عبور مسافر است، بحث دیگر صادرات ما به عراق است، ما بیش از ۱۰ میلیارد دلار در سال صادرات به عراق داریم که با وجود خط ریلی این مسیر می تواند هموارتر شود، موضوع مهم دیگر بحث کریدور شرق به غرب است که از داخل خاک ایران می گذرد و قسمتی از آن می تواند از مسیر شلمچه به بصره در عراق عبور کند و بعد هم ادامه پیدا کند و به مرز بوکمال برسد و سوریه و حتی بندر لاذقیه را پوشش دهد؛ این قطعه یکی از قطعات گمشده این کریدور ریلی است که فعال شدن آن می تواند امید دهد ما کریدور شرق به غرب را فعال تر نماییم.
فقط ایران به پروژه شلمچه-بصره نیاز ندارد
شاهجویی با اشاره به اینکه شلمچه-بصره تنها راه اتصال ما به عراق نیست، اضافه کرد: یک پروژه مهم دیگر ما کرمانشاه-خسروی است که آن مسیر حتی از بعضی جهات از شلمچه-بصره بهتر است؛ اما مسیر شلمچه-بصره بواسطه کوتاهی و هزینه پایینی که برای راه اندازی دارد، در همه این سال ها در اولویت دولت قرار داشته؛ اما در مجموع برای اتصال این دو مسیر ریلی، الان شرایط باتوجه به رویکردهایی که دولت عراق پیش گرفته، امیدبخش نیست اما همیشه اینطور باقی نمی ماند، ما باید همه تمرکز و تلاش خودرا روی این کشور بگذاریم تا این مسیر ریلی برقرار شود و دو کشور بتوانند از منافع آن بهره مند شوند.
وی با تأکید بر این که فقط ایران به این پروژه نیاز ندارد، اظهار داشت: خود عراق هم به جهت اینکه بتواند ناترازی تجاری اش را با کشور ما برطرف کند و به خاک ما افزایش صادرات داشته باشد و بتواند توریست زیارتی و سیاحتی به ایران بفرستد نیاز دارد که این پروژه تکمیل شود، بدین سبب اینطور نیست که فقط ایران به این پروژه نیاز داشته باشد، این نیاز دوطرفه است. اما بواسطه دشمنی هایی که از جانب نیروهای خارجی در خاک عراق اتفاق می افتد، یا فشارهایی که مشخصا نیروهای آمریکایی در این قضیه وارد می کنند و شیطنت های ترکیه، عراق تا الان جلوی ساخت پروژه سنگ اندازی کرده است. با این وجود، می توان با روابط دیپلماتیک و مذاکرات سطح بالا، این مسائل را حل کرد؛ بدین سبب نیازمند این است که دولت مجدانه این مساله را پیگیری کند تا حتما این راه آهن برقرار شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب