با نهایت سرعت به سمت مکه به علاوه فیلم
به گزارش مسیرساز، ایستگاه قطار سریع السیر مدینه یکی از سازه های خاص و منحصر به فرد است که در حج سال جاری میزبان تمام زائرین ایرانی بود با نهایت سرعت و امنیت، مسافت ۴۵۰ کیلومتری میان مکه و مدینه را طی کنند.
به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، پرونده حج ۱۴۰۴ با آغاز نام نویسی زائرین از اواسط آذرماه، آنچنان که سازمان حج و زیارت اطلاع داده است، بزودی باز خواهد شد. در حال حاضر هم عمره با اعزام بیشتر از ۴۵ هزار نفر در جریان است. حج و عمره همچون سفرهای سخت زیارتی به شمار می آید که انجام اعمال آن به توانایی جسمی بیشتری نیاز دارد. در سالهای اخیر با اضافه شدن ربات ها، ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی و تجهیزات حمل و نقل سریع به خدمات حج و عمره، تلاش شده است از دشواری های این سفر کمی کاسته شود.
در این راستا، ایران در حج ۱۴۰۳، تصمیم گرفت برای انتقال تمام زائرین از قطار سریع السیر استفاده نماید که فاصله ۸ ساعته بین مدینه و مکه را تا کمتر از ۳ ساعت کوتاه می کند. این اقدام در حالی از جانب متولیان حج ایران انجام شد که تابحال هیچ یک از کشورهای حاضر در موسم حج به شکل کاروانی به آن مبادرت نکرده بودند.
بر همین مبنا بعد از آغاز اعزام های حج ۱۴۰۳، زائرین ایرانی بعد از ۵ روز اقامت در مدینه، به وسیله قطار سریع السیر رهسپار مکه شدند. حرکت با قطار با ۳۰۰ کیلومتر در ساعت نه تنها باعث کاهش مدت زمان سفر از ۸ ساعت به حدود ۳ ساعت شد، بلکه سبب ارتقاء امنیت زائرین و سلامت آنها شده بود. در گذشته این مسیر با اتوبوس طی می شد که به علت کهولت سنی زائرین، تحمل این مسیر ۸ تا ۹ ساعته، که توقف های اندکی هم داشت، طاقت فرسا بود.
برپایه بیانیه خطوط ریلی عربستان، در حج ۱۴۰۳ تعداد ۳۵ قطار برقی با ۱۳ واگن و ۴۱۷ مسافر برای هر قطار، خدمات دهی به زائرین خانه خدا را انجام دادند و انجام بیشتر از سه میلیون و ۸۰۰ هزار سفر از آغاز ماه ذی القعده تا ۱۹ ذیحجه تدارک دیده شده بود.
چهار ایستگاه در طول مسیر ـ که بعنوان دروازه های ورود به هر شهر درنظر گرفته شده اند ـ از سنت های معماری باستانی منطقه الهام گرفته شده اند و در عین حال یک ستون زیرساختی جدید برای حمل و نقل پایدار در عربستان سعودی ایجاد می کنند.
ایستگاه ها با استفاده از رویکرد مدولار (پیش ساخته)، با عناصر طراحی که در تمام ایستگاه های مسیر مشترک است، ساخته شده اند. ستون ها و طاق های فولادی درختان سازه ای مستقل را می سازند که روی شبکه ای مربعی تکرار می شوند و با الهام از ستون هایی که در خیلی از ساختمان های سنتی منطقه یافت می شوند، سقف طاق دار انعطاف پذیری را می سازند. طاق های هر ایستگاه رنگ متفاوتی دارند و به هویت شهر های مختلف پاسخ می دهند. طراحی ایستگاه قطار مدینه شهروندان و حجاج تهرانی را تا حدودی به یاد طراحی تئاتر شهر می اندازد.
شباهت معماری نمای بیرونی ایستگاه قطار مدینه (عکس چپ) با معماری تئاتر شهر در تهران (عکس راست)
منبع: مسیرساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب