مسیرساز

۱۰ هزار کیلومتر خط راه آهن، در انتظار دریافت اعتبار

۱۰ هزار کیلومتر خط راه آهن، در انتظار دریافت اعتبار

به گزارش مسیرساز، مسؤلان حوزه حمل و نقل و بالاترین مقام کشور به ضرورت توسعه خطوط ریلی تاکید دارند و در این میان به قول وزیر اقتصاد،  حدود ۱۰ هزار کیلومتر خطوط راه آهن دارای مجوز اجرا هستند و از لحاظ قانونی جزء طرح های اجرایی شناخته می شوند که برای اجرای آنها در مدت چهار سال با فرض اضافه نشدن طرح های جدید، حدودا ۲۵ برابر میزان فعلی اعتبار لازم است.


به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، مقام معظم رهبری به تازگی با تکیه بر توسعه خطوط ریلی گفتند: «با وجود تأکیدهای مکرر در این حوزه، در دولت های مختلف به جز در مقطع پس از رحلت امام بزرگوار که کارهایی انجام شد، کوتاهی شده است، البته در این دولت قصد دارند کارهایی انجام بدهند. ما بایستی ان شاءالله در این حوزه ی رفت وآمدها و حمل و نقل بتوانیم جایگاه خودمان را پیدا نماییم.»
در این خصوص احسان خاندوزی -سخنگوی اقتصادی دولت- به تازگی ضمن اشاره به بیانات اخیر رهبری در رابطه با توسعه خطوط ریلی و اعلام دولت در خصوص وجود توان ساخت هزار کیلومتر ریل در سال، اظهار نمود: توسعه خطوط ریلی از سیاست های کلان و مستمر در استاد بالادستی با عنایت به مزایای مختلف آن در افزایش ایمنی ترابری، کاهش مصرف سوخت و حمل ارزان تر بارهای معدنی، صنعتی و تجاری و امکان کسب درآمد ارزی از حمل بارهای ترانزیتی است.
امکان ساخت سالانه ۱۰۰۰ کیلومتر خطوط ریلی اغراق نیست
وی با اشاره به اینکه توان مندی راه اندازی خطوط ریلی در داخل کشور چه از نظر دانش و فن آوری، چه از نظر امکان تولید مصالح و چه از نظر توان پیمانکاری در داخل کشور وجود دارد، اضافه کرد: امکان ساخت خطوط به میزان سالانه ۱۰۰۰ کیلومتر اغراق نیست. حمل و نقل ریلی معمولا در سیاست گذاری ها دارای اولویت است ولی در عمل و اجرا به این سیاست نزدیک نشده ایم، یعنی رشد شبکه ترابری ریلی طی سالهای گذشته کمتر از توسعه شبکه جاده ای بوده و روند سهم ترابری ریلی از ترابری کشور نزولی شده است.
سخنگوی اقتصادی دولت ضمن اشاره به این که میزان ساخت خطوط ریلی به تناسب اعتبارات صورت می گیرد، اظهار داشت: اگر سالانه ۱۰۰۰ کیلومتر اجرای خطوط را در نظر داشته باشیم و با فرض هزینه تقریبی هر کیلومتر راه آهن حدود ۳۰۰ میلیاردریال، نیازمند سالانه ۳۰۰ هزار میلیاردریال هستیم در حالیکه اعتبار مصوب سالجاری ما در قانون بودجه سالجاری ۳۳ هزار میلیاردریال است. البته هدف اجرای سالانه ۱۰۰۰ کیلومتر هنوز مورد توافق و رسمی نیست و به تناسب اعتبارات، مقدار تکمیل خطوط میزان ساخت خطوط ریلی به تناسب اعتبارات صورت می گیرد.
خاندوزی اظهار داشت: از نظر دستگاه اجرایی اعتبار مورد نیاز یعنی اعتبار مناسب که بتوان طرح اجرایی را در مدت معقول اجرا کرد که البته این مدت بستگی به شرایط طرح متفاوت است. برای مثال اگر یک طرح معین مثل راه آهن چابهار-زاهدان را در نظر بگیریم، در صورت وجود اعتبار کافی در مدت پنج سال قابل اجراست و به صورت میانگین سالانه برای اجرای ۲۰درصد حجم عملیات اعتبار لازم دارد تا در مدت پنج سال پایان یابد.
میانگین پیشرفت هر طرح ریلی ۴ سال است
وزیر اقتصاد تصریح کرد: البته بعضی از طرح های ساخت راه آهن ساده تر هستند و اجرای آنها در صورت وجود منابع کافی در مدت دو یا سه سال هم مقدور است، ازاین رو به طور میانگین میتوان زمان مناسب برای پیشرفت هر طرح را چهار سال در نظر گرفت.
خاندوزی با اشاره به اینکه به صورت کلی اعتبارات ساخت راه آهن در مقایسه با میزان اعتبار لازم به مراتب کمتر است، اضافه کرد: در شرایط کنونی حدود ۱۰هزار کیلومتر خطوط راه آهن دارای مجوز اجرا هستند و از لحاظ قانونی جزء طرح های اجرایی شناخته می شوند و برای اجرای آنها در مدت چهار سال با فرض اضافه نشدن طرح های جدید، حدودا ۲۵ برابر میزان فعلی اعتبار لازم داریم.
وی کمبود اعتبار را عامل تعویق عملیات یا طولانی شدن دوره اجرا دانست و اظهار داشت: این وضعیت از نظر مهندسی و اقتصادی مطلوب نمی باشد و منجر به استهلاک زودرس پروژه و کاهش بهره وری مالی می شود ولی ما یک دستگاه اجرایی هستیم که نقشی در آغاز به اجرای طرح جدید یا میزان بودجه نداریم و ناچار هستیم به تناسب اعتبارات تخصیص یافته طرح های در دست اقدام را به پیش ببریم. جهت استفاده بهتر از منابع در همین شرایط، هنگام بودجه ریزی پیشنهاد تمرکز منابع مالی روی طرح های رو به خاتمه را داریم و در هر طرح جدید هم به جای شروع عملیات در تمام طول مسیر تلاش می شود از یک بخش معین کار را شروع نماییم که همان بخش بتواند کارآیی داشته باشد.
روش های تأمین اعتبار فرا بودجه ای برای پروژه های ریلی اولویت دار
خاندوزی در رابطه با تأمین اعتبارات طرح های ریلی توضیح داد: استفاده از سایر منابع مالی هم دنبال می شود، برای مثال در طرح راه آهن چابهار-زاهدان با موافقت مقام معظم رهبری (دام ظله) از تسهیلات صندوق توسعه ملی بهره برده ایم و بخش زاهدان-خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر را به تازگی به بهره برداری رسانده ایم. درصورتیکه منابع مالی کافی فراهم گردد، سال جاری حدود ۴۰۰ کیلومتر طرح دیگر را در آستانه تکمیل داریم. همینطور در طرح راه آهن میانه-اردبیل توانسته ایم تسهیلات مالی از بانکها جذب نماییم که سبب سرعت گرفتن اجرای طرح شده است.
سخنگوی اقتصادی دولت به استفاده از منابع مالی تهاتر نفتی برای اجرای فوری بعضی از پروژه های مهم ریلی اشاره نمود و اظهار داشت: استقاده از روش تهاتر نفتی برای ۲۶۰۰ کیلومتر مدنظر دولت قرار گرفته است که امیدواریم با عملیاتی شدن آن تحول قابل توجهی در روند ساخت راه آهن کشور محقق شود. رویکرد به سرمایه گذاری غیردولتی هم برای رفع مشکل فوق لازم است که هنوز استفاده از این نوع اعتبارات برای ما که مجری طرح هستیم، فراهم نشده است و نیازمند تغییراتی در قوانین و مقررات برای مشوق ها و جذاب کردن سرمایه گذاری است.
هدف گذاری ترانزیت ۱۲ میلیون تن بار روسیه از مسیر ایران
به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، بخش ریلی چه در زمینه زیرساخت و چه در حوزه خرید ناوگان نیازمند سرمایه گذاری سنگین است و نگهداری خطوط ریلی در قسمت توسعه و زیرساخت حائز اهمیت است؛ البته فقط تکمیل خط ریلی مهم نیست، بلکه مسؤلان باید چشمه های بار را برای ترانزیت پیدا کنند، اگرنه راه اندازی خط ریلی برای سرمایه گذار صرفه ندارد.
درصورت تأمین منابع مالی، باید به راه آهن با یک اولویت ویژه پرداخته شده و سه میلیارد یورو در بهسازی و نوسازی ناوگان و ایجاد خطوط جدید و دو خطه کردن خطوط هزینه شود، اینها همه از عواملی است که می تواند در ایجاد اشتیاق برای بخش خصوصی اثرگذار باشد که در حوزه حمل و نقل ریلی چه مسافری و چه باری حضور فعال داشته باشند.
در این خصوص سید میعاد صالحی، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم هفته گذشته و در انتها سفر دو روزه خود به مسکو و بعد از دیدار با مدیرعامل راه آهن روسیه، در صفحه توییتر خود نوشت: در اجلاس ریلی CCTT در مسکو، در مورد توانمندیها و عزم ایران برای جهش ترانزیت ریلی در کریدور شمال-جنوب سخنرانی کردم. با هدف گذاری ۱۲ میلیون تنی در در تفاهمات با آقای بلازروف، مدیرعامل راه آهن روسیه، صفحه جدیدی در روابط ریلی بین المللی ایران گشوده می شود.




منبع:

1401/09/05
20:27:51
5.0 / 5
520
تگهای خبر: تولید , حمل و نقل , دستگاه , راه آهن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی