مسیرساز
گزارش مسیرساز؛

رویاپردازی شورای پنجم برای نهضت پارکینگ سازی در تهران

رویاپردازی شورای پنجم برای نهضت پارکینگ سازی در تهران

به گزارش مسیرساز، طرح اجبار شهرداری به عرضه برنامه عملیاتی راه اندازی پارکینگ عمومی در شهر تهران که براساس اعلام شورای پنجم قرار بود آغازگر نهضت پارکینگ سازی در تهران باشد، روی کاغذ ماند و راه به جایی نبرد.


خبرگزاری مهر، گروه جامعه؛ کمبود سرانه پارکینگ همواره یکی از چالش های اساسی موجود در شهر تهران است که شهروندان را در کنار مسئله ترافیک با چالش ها و مشکلات جدی مواجه می سازد. در همین راستا؛ زهرا شمس احسان در هفتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران در تذکری در مورد کسر پارکینگ و دریافت عوارض تأمین در شهر تهران، اظهار داشته بود: در سالهای اخیر کسری پارکینگ در شهر تهران به معضلی غیرقابل انکار تبدیل گشته که به صورت روزافزون و در فقدان تعریف چشم انداز روشن از نحوه مدیریت و برنامه ریزی برای رفع آن، باعث نارضایتی شهروندان و بروز مسائل اجتماعی و فرهنگی شده است.
مسئولیت مستقیم شهرداری در حوزه پارکینگ عمومی و محله ای عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه این کسری پارکینگ نه تنها در مقاصد سفر همچون مراکز تجاری، اداری و فرهنگی بلکه در مبدا و بافت های مسکونی هم به وضوح قابل رصد و مشاهده است، اظهار داشت: این در شرایطیست که طبق مفاد طرح جامع بند (بند ۳-۶-۶)، ۱۲-۸ و ۸- ۱۶ طرح تفصیلی و مصوبات مختلف شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری مسئولیت مستقیم در حوزه پارکینگ عمومی و محله ای را به عهده دارد. طرحی که قرار بود آغازگر نهضت پارکینگ سازی در پایتخت باشد شمس احسان در حالی به مسئله کمبود سرانه پارکینگ در شهر تهران اشاره نمود که محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی شورای پنجم شهر تهران در در دویست و هفتاد و سومین جلسه شورای پنجم از آغاز نهضت پارکینگ سازی در پایتخت برای ساماندهی وضعیت پارک خودرو ها با تصویب طرح «الزام شهرداری به عرضه برنامه عملیاتی راه اندازی پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی» اطلاع داده بود. با این وجود وضعیت نابه سامان پارک خودرو ها در خیابان ها و در کنار کمبود مشهود پارکینگ حکایت از آن دارد که طرح «الزام شهرداری به عرضه برنامه عملیاتی راه اندازی پارکینگ عمومی در شهر تهران و پارکینگ های زیر سطحی با رویکرد مشارکتی» کاری از پیش نبرده و صرفا روی کاغذ باقی مانده است.
با حداقل ها در حوزه سرانه پارکینگ فاصله داریم مجتبی شفیعی در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این سؤال که مدیریت شهری برای افزایش سرانه پارکینگ در شهر تهران چه برنامه ای دارد، اظهار داشت: در حوزه پارکینگ های طبقاتی دو رویکرد در حوزه مدیریت شهری وجود دارد که یکی از رویکردها که از نظر علمی تأیید شده، اینست که خیلی نباید به سراغ پارکینگ سازی در بافت های مرکزی شهر رفت؛ چون که پارکینگ ساختن یک نوع مشوق جهت استفاده از خودروی شخصی به حساب می آید. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: البته باید به این نکته توجه داشت که وجود حداقلی از پارکینگ در شهر لازم است که هم اکنون آن حداقل هم وجود ندارد و برای رسیدن به آن حداقل باید پارکینگ سازی صورت گیرد. وی خاطرنشان کرد: در بودجه آن چیزی که تعیین شده پارسال حدود هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان وصولی داشته و امسال هم برآورد هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است. انجام مطالعات ساخت ۱۶ پارکینگ طبقاتی در تهران و انعقاد قرارداد ساخت شش پارکینگ شفیعی با اشاره به اینکه بر مبنای مبلغ وصولی پروژه هایی تعریف شده که مطالعات آن انجام شده است، اظهار نمود: این مطالعات ناظر بر حدود ۱۶ پارکینگ طبقاتی است که عمده مطالعات در ارتباط با این موارد انجام شده و در مورد شش مورد قرارداد ساخت بسته شده و تدریجاً قراردادهای جدید بسته خواهد شد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: مدل به این صورت است که تأمین زمین با مناطق است که البته مناطق عموماً در تأمین اراضی هم مشکل دارند.
پارکینگ طبقاتی امیرکبیر و مینابی بزودی به بهره برداری می رسد به نظر می آید، شهرداری تهران می خواهد تا با عملیاتی کردن پروژه های متعدد تا حدی کمبود سرانه پارکینگ در شهر تهران را جبران کند؛ در همین راستا، هادی حق بین چند روز پیش از تحویل پروژه های راه اندازی پارکینگ طبقاتی امیرکبیر در منطقه ۱۴ و پارکینگ طبقاتی مینابی در منطقه ۱۵ در آینده ای نزدیک اطلاع داد و اظهار داشت: با تکمیل این دو پروژه، ظرفیت لازم برای پارک نزدیک به هزار دستگاه خودرو در مناطق پرتراکم پایتخت فراهم می شود. مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران با اشاره به اینکه کمبود قابل توجه فضای پارک خودرو، زمینه ساز بروز صدمه های مختلف اجتماعی و بخصوص ایجاد گره های ترافیکی است، تصریح کرد: سازمان عمرانی مناطق در تلاش است تا ضمن حفظ کیفیت و استانداردهای لازم، پروژه های موجود در این عرصه را با سرعت بالا تکمیل کند. ازاین رو در نظر داریم با اضافه کردن ظرفیت پارک یک هزار دستگاه خودرو در چارچوب افتتاح دو پروژه پارکینگ امیرکبیر و پارکینگ مینابی، زمینه ساز بهبود کیفیت سطح زندگی شهروندان در مناطق ۱۴ و ۱۵ باشیم.


منبع:

1401/07/01
14:38:09
5.0 / 5
328
تگهای خبر: احداث , استاندارد , ترافیك , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی