مدیر عامل راه آهن كشور عنوان كرد
آخرین وضعیت خط ریلی شلمچه-بصره
به گزارش مسیرساز خوزستان مدیر عامل راه آهن کشور با اشاره به اینکه هدف اول این سفر احیای خط ریلی خرمشهر -شلمچه- بصره تا کربلا است، اظهار داشت: در طول ادوار مختلف در این حوزه توافق نامه های گوناگونی صورت گرفته و طبیعی است در راه اندازی خط شلمچه موانعی وجود دارد. در این حوزه ما در طول این چند ماه گام به گام درحال مرتفع ساختن این موانع هستیم تا راه اندازی این خط آغاز شود.
سید میعاد صالحی امروز، ۶ مردادماه در بازدید از مرز شلمچه اظهار نمود: با عنایت به تاکیدات رئیس جمهور در ماه های گذشته بخصوص پیروی دیداری که با نخست وزیر عراق در تهران صورت گرفت، این سفر برای چند هدف انجام شده است که نخستین هدف این سفر احیای قطار مسافری تهران- خرمشهر- شلمچه-بصره و کربلا است که حدود ۳۲ کیلومتر از این مسیر فاقد ریل و مابقی آن ریل دارد.
وی ادامه داد: قسمت ۳۲ کیلومتری که فاقد ریل است را به صورت ترکیبی خواهیم ساخت، یعنی مسافرین از تهران تا شلمچه با قطار و از شلمچه با اتوبوس به بصره می رسند و باردیگر از بصره با قطار به کربلا خواهند رسید.
صالحی خاطرنشان کرد: ما هم اکنون در مرز شلمچه هستیم و طبق توافقی که قبلا با هم داشته ایم، طرف عراقی در آن سوی مرز در انتظار ما است که با هم به بصره و با حضور وی با قطار از بصره به کربلا برویم تااین مسیر به صورت کامل و عملیاتی تست شود.
وی اضافه کرد: برای اجرای این عملیات به توافق مسؤلان عراقی نیاز است به علت این که بخشی از این طرح در ایران و بخش دیگر آن در عراق است.
مدیر عامل راه آهن اظهار داشت: به موازات راه اندازی خط شلمچه- بصره که از مدت ها پیش مورد تاکید بوده و طی مصوبه هیات دولت به راه آهن ایران ارجاع داده شده و در دستور کار است، در این خصوص از سایر مجموعه ها که در کشور می باشند تقاضای همکاری داشتیم که شامل منطقه آزاد و مرزبانی می شود و بنا شد تسهیلاتی برای تردد زوار از ایران به عراق صورت گیرد.
صالحی اظهار داشت: در این خصوص همه دستگاه ها همچون سازمان نیروهای مسلح، نیروی زمینی سپاه و ارتش، مرزبانی و منطقه آزاد پایه کار هستند و امیدواریم مجموعه دستگاه ها همکاری کنند و این سازه که سال ها برای مسافران ایرانی آرزو بوده است ساخته شود و زوار عراقی هم می توانند از این مسیر برای سفر به قم و مشهد استفاده کنند.
وی ادامه داد: در طول ادوار مختلف در این حوزه توافق نامه های گوناگونی صورت گرفته و طبیعی است در راه اندازی خط شلمچه موانعی وجود دارد و این موانع موانع مختلفی است. در این حوزه ما در طول این چند ماه گام به گام درحال مرتفع ساختن این موانع هستیم تا راه اندازی این خط آغاز شود.
مدیرعامل راه آهن خاطرنشان کرد: مسیر این خط ریلی که ما هم اکنون در کنار آن ایستاده ایم را ادامه خواهیم داد تا به ایستگاه بصره برسیم و در این محل باید حدود ۱۶ کیلومتر مین روبی صورت گیرد. همینطور اراضی ای وجود دارد که باید تصرف شوند و بعد باید با راه اندازی یک پل از راه اروندرود به ایستگاه بصره برسیم. نکاتی در بخش مطالعات طرح وجود دارد که بخشی از آن انجام شده و در زمینه بخش دیگر درحال تطبیق مطالعات هستیم و این مسئله ساده نیست و گام به گام درحال رفع موانع هستیم.
وی ادامه داد: با مساعدت های مسئؤل عراقی و به علت این که طرح در خاک عراق در حال انجام می باشد، گام به گام درحال پیشرفت هستیم. با عنایت به تفاهم هایی که در این حوزه صورت گرفته است، امیدواریم که به بحث راه اندازی نزدیک شویم. در مورد راه اندازی هم که یک بخش آن مطالعات است، تا کنون پیشرفت خوبی داشته ایم.
مدیر عامل راه آهن با اشاره به اینکه برنامه ریزی هایی در مورد اربعین حسینی انجام شده است، اظهار داشت: در این حوزه ما میزان صندلی هایی که برای مسیرهای منتهی به مرز شلمچه است را حدودا دو برابر در نظر گرفتیم و با عنایت به این که پیشبینی شده است که امسال زوار بیشتری حضور داشته باشند و به نظر می آید مردم استقبال زیادی داشته باشند بنا داریم که با فعالیت ۲۴ ساعته کسانی که در خرمشهر هستند را به شلمچه برسانیم و همینطور قطارهایی که از تهران یا مشهد به سمت خرمشهر می آیند را دو برابر نماییم.
منبع: مسیرساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب