دبیر كانون انجمن های صنفی كامیون داران اعلام كرد
فاصله 2 میلیاردی كامیون های وارداتی با قیمت واقعی
به گزارش مسیرساز دبیر كانون انجمن های صنفی كامیون داران كشور با اشاره به واقعی نبودن قیمت تعیین شده برای كامیون های وارداتی و تولید داخل، اظهار داشت: طرح نوسازی ناوگان فرسوده تابحال اجرایی نشده و اگر مشكلات و موانع آن حل نشود امیدی برای نوسازی ناوگان وجود ندارد چونكه كامیون داران نمی توانند از پس اقساط چند ده میلیون تومانی آن برآیند.
احمد کریمی در گفت و گو با ایسنا اظهارکرد: تابحال نوسازی ناوگان فرسوده برای کامیون داران از راه خودروسازان داخلی یا واردات اجرایی نشده است و چندین نکته و مشکل وجود دارد که اگر آنها برطرف نشود استقبال چندانی از این طرح که می تواند تاثیر بسزایی روی معیشت رانندگان و منافع ملی بگذارد، نخواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه کامیون داران و تشکل های تخصصی در رابطه با آنها با نوسازی ناوگان موافق هستند، اضافه کرد: ناوگان فرسوده از نظر آلایندگی و مصرف سوخت بسیار بیشتر از ناوگان نو برای رانندگان و کشور ضرر و زیان به همراه دارد و از طرفی نیز برای تامین قطعات ناوگان فرسوده رانندگان دردسرهای بسیاری متحمل شده و از کشور ارز خارج می شود، ازاین رو با نوسازی ناوگان آسایش، ایمنی و سلامت رانندگان نیز بیش از پیش تضمین می شود اما پیشنهاداتی داشتیم و اگر در سال های گذشته به آن توجه شده و نوسازی ناوگان حداقل در دو سال قبل اجرایی می شد بسیار به صرفه تر از امروز بود.
دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور افزود: دو سال قبل یک دستگاه ناوگان نو مانند FH۵۰۰ کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان بود اما امروز به سه و نیم میلیارد تومان رسیده است آیا اگر ارداه ای برای اجرای این طرح در دو سال قبل وجود داشت و این کار انجام می شد، برای رانندگان بهتر نبود؟ البته پارسال نیز در جهت اعتراض کامیون داران پیشنهاداتی مطرح کردیم اما متاسفانه کوتاهی هایی در این حوزه صورت گرفت و اگر پارینه هم طرح نوسازی اجرایی می شد توانایی دولت برای پرداخت و توانایی رانندگان برای بازپرداخت و تامین نقدینگی در جهت نوسازی ناوگان بیشتر از امروز بود.
فاصله دو میلیاردی کامیون های وارداتی از کشورهای همسایه تا ایران
کریمی خاطرنشان کرد: از طرفی معتقدیم که قیمت کامیون های وارداتی در کشور به هیچ وجه واقعی نیست چونکه بعنوان مثال یک راننده برای خرید کامیون وارداتی باید حدود سه و نیم میلیارد تومان پرداخت کند در حالیکه قیمت همان کامیون در کشورهای همسایه مانند ترکیه و عراق نهایتاً یک و نیم میلیارد تومان است. اگر به قیمت های جهانی هم نگاه نماییم به همین ننتیجه می رسیم، بعنوان مثال همین کامیون که در کشورهای همسایه قیمتی معادل ۵۰ هزار یورو دارد اگر با نرخ آزاد یعنی دلار ۲۵ هزار تومانی هم وارد شود قیمتی معادل یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان پیدا می کند اما چه اتفاقی می افتد که قیمت آن بعد از وارد شدن به کشور سه و نیم میلیارد تومان می شود؟
وی با تاکید بر اینکه قیمت کامیون های وارداتی باید واقعی شود تا توان اقتصادی رانندگان برای نوسازی ناوگان افزایش پیدا کند، اظهار داشت: اگر قیمت کامیون واقعی شود هزینه تعمیر و نگهداری و قطعات آن نیز برای رانندگان منطقی تر می شود و در آن زمان می توان با اصلاح نکات دیگر امیدوار بود کامیون داران از این طرح استقبال بیشتری کنند و هر چه سریعتر شاهد نوسازی ناوگان در کشور باشیم.
اقساط ۴۰ میلیون تومانی برای رانندگان کامیون!
دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور همین طور درباره طرح نوسازی ناوگان از راه ساخت داخل نیز اظهار داشت: حتی اگر این طرح هیچ مشکلی نداشته باشد و علیرغم این که سازمان راهداری به نمایندگی از دولت ۹ درصد از سود ۱۸ درصدی تسهیلات بانکی برای نوسازی را تقبل کرده است، کامیون داران اگر بخواهند در چارچوب این طرح کامیون خودرا نو کنند، حدود ۴۰ میلیون تومان باید در ماه پرداخت کنند و سوال این جاست کدام کامیون دار و با چند ساعت کیلومتر کار در روز می تواند چنین اقساطی پرداخت کند؟
وی افزود: بعنوان مثال یکی از خودروسازانی که بنز دهه ۶۰ را در داخل تولید می کند طی قرارداد نوسازی که با سازمان راهداری امضا کرده قیمتی معادل یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان برای خودرو خود تعیین کرده و مقرر است طی مدت ۶ سال قیمت خودرو خودرا در چارچوب تسهیلات از کامیون داران بگیرد در حالیکه در سامانه تنها ۶۰ ماه (پنج سال) امکان بازپرداخت برای رانندگان وجود دارد.
کریمی افزود: اگر قیمت دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومانی تا دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی شرکت دیگری که با وارد کردن قطعات چینی و مونتاژ کردن آن، اسم خودرا تولید کننده گذاشته در نظر بگیریم به این نتیجه می رسیم که نه تنها قیمت های ارائه شده از طرف آنها واقعی نیست بلکه اگر یک کامیون دار بخواهد اقساط آنرا طی مدت زمان ۶ سال پرداخت کند ماهانه حدود ۳۳ میلیون تومان باید قسط بدهد و اگر یدک کش آنرا نیز خریداری کند اقساطش به ۴۰ میلیون تومان می رسد که این قسط به هیچ وجه برای رانندگان کامیون ممکن نیست.
وی خاطرنشان کرد: ناوگان فرسوده هم اکنون سالانه حدود ۷۰ هزار کیلومتر کارکرد دارد و اگر بخواهد این اقساط چند ده میلیون تومانی از طرف راننده پرداخت گردد باید حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر در سال کامیون نو شده اش کارکرد داشته باشد اما با عنایت به برنامه ریزی های موجود، میزان بار قابل جا به جایی در کشور و دیگر زیرساخت های کنونی، امکان چنین ترددی برای رانندگان وجود ندارد. ازاین رو برای اجرایی شدن طرح نوسازی ناوگان باید قیمت و شرایط آنرا واقعی تر کرد.
ناوگان اروپایی بهتر از ناوگان داخلی و چینی ایرانی نما
دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران کشور اظهار داشت: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که ناوگان اروپایی حتی اگر کار کرده باشد بسیار بهتر از ناوگان تولید داخل یا کامیون های چینی است که به نام تولید داخل در کشور مونتاژ می شود از طرفی باید به این نکته توجه کرد که ناوگان اروپایی هر چند سال که کار کرده باشد اورهال شده و تمام قطعات آن نو شده و مانند یک کامیون نو به راننده تحویل داده می شود این در شرایطی است که در طرح نوسازی پیشبینی شده، هیچگونه منبع مالی برای آن در نظر نگرفتند و اعلام نمودند که باید ارز آن نیز منشاء خارجی داشته باشد یعنی اینکه ارزی بابت آن داده نخواهد شد و متقاضی باید یا خود صادراتی انجام داده باشد یا آنکه از راه صادر کننده دیگری ارز مورد نیاز خودرا تامین کند.
کریمی اعلام نمود: به نظر می آید دولت و سازمان راهداری باید اقساط دراز مدت تری برای نوسازی ناوگان در نظر بگیرند تا رانندگان توان پرداخت آنرا داشته باشند و از طرفی نیز ضمن واقعی تر کردن قیمت کامیون های وارداتی و تولید داخل بهتر است با تشکل های بخش خصوصی مشورت کنند که این طرح با موفقیت بیشتری اجرایی شود.
منبع: مسیرساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب