مسیرساز
عضو شورای شهر تهران عنوان كرد؛

اشتباه راهبردی شهرداری ها در كسب درآمد از شهرسازی

اشتباه راهبردی شهرداری ها در كسب درآمد از شهرسازی

به گزارش مسیرساز عضو شورای اسلامی شهر تهران، اظهار داشت: وضعیت نابهنجار امروز شهرهای كشور  نتیجه مطالبات اشتباه جوامع شهری مبتنی بر مطالبه منافع شخصی و مدیران شهری و عدم توجه به حقوق عامه است.


به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، محمد سالاری، در جلسه ۳ ساعته با شهردار، مدیران شهرداری و دبیران شورایاری منطقه ۱۰ با اشاره به دغدغه شورایاران درباب نوسازی املاك ریزدانه این منطقه، اضافه كرد: شرط تجمیع املاك زیر ۷۵ متر برای نوسازی از الزامات شورای عالی شهرسازی و معماری كشور بود كه در طرح جامع و تفصیلی تصریح شد كه اخیراً با رایزنی شهرداری این متراژ به ۵۰ متر رسید، البته فلسفه این تصمیم گیری در تدوین طرح تفصیلی و جامع بر این اساس صورت گرفته كه اگر املاك ریزدانه ساخت و ساز كنند، عملاً بافت فرسوده احیا و بازآفرینی نمی گردد، چونكه تخریب و نوسازی املاك ریزدانه نه فضای معماری مطلوبی برای سكونت تامین می كند و نه پایداری بنا را در حد استاندارد تامین می كند و امكان تامین پاركینگ و نهایتاً احیا و نوسازی و بازآفرینی بلوك های شهری را رقم نمی زند، پس لزوم داشته كه محدودیت هایی برای املاك ریزدانه ایجاد و بسته های تشویقی نیز برای تجمیع آنها تعیین شود. طرح تعریض خیابان ها راهی اشتباه برای حل معضل ترافیك وی درباب دغدغه معتمدین محلات مبتنی بر بلاتكلیفی مردم بر اثر طرح های تعریض خیابان ها، ضمن تأیید برخی انتقادات به این طرح ها، گفت: اینكه می گوئیم شهر تهران، شهری خودرو محور است به این علت است كه در یك بازه زمانی طولانی مدت در گذشته برای كاهش ترافیك تصمیم به تعریض خیابان ها گرفته شد و اساساً مدیران شهری و كارشناسان مربوطه این رویكرد را در اولویت خود قرار داده بودند كه تنها چاره ممكن برای حل مشكل ترافیك یا تعریض خیابان های موجود است و یا ایجاد بزرگراه های جدید الاحداث و دهه ها در شهر تهران و به تبع آن سایر كلانشهرها و شهرها استراتژی غالب برای حل مشكل ترافیك رویكرد تعریض خیابان ها بوده است. وی افزود: بطور قطع توسعه و تعریض شبكه های معابر بعنوان قسمتی از راهكار حل معضل ترافیك صرفاً در بعضی محلات و مناطق و به صورت محدود می تواند جز برنامه ها باشد اما همه دنیا و كشورهای توسعه یافته كه سال ها دراین زمینه تجربه دارند به این نتیجه رسیده اند كه تعریض خیابان ها لزوماً موجب حل مشكل ترافیك نمی گردد و عموماً تغییر رفتار سفر شهروندان را رقم زده و بر میزان ترافیك می افزاید. ایجاد اتوبان های درون شهری، سبب دعوت به سفر جدی از طرف شهروندان در محدوده شهری می شود. عضو شورای اسلامی شهر تهران، اعلام نمود: مبتنی بر این لطمه شناسی پیشنهاد لغو و ابطال طرح تعریض خیلی از خیابان ها را در كمیسیون ماده ۵ ارائه دادیم و مقرر است همه شهرداران مناطق مبتنی بر پیوست های كارشناسی قابل اعتنا، طرح های تعریض قبلی را مورد بازنگری قرار داده و در صورت ضرورت به كمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران جهت اصلاح عرضه كنند. رئیس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، اشتباه راهبردی شهرداری ها را نگاه به شهرسازی با رویكرد كسب درآمد عنوان نمود و اظهار داشت: این نگاه دلیل بخش عمده مشكلات شهرهای كشور و شهر تهران است در همین راستا رویكرد صرف درجاسازی در محلات دارای بافت فرسوده آن هم بدون بازآفرینی كامل و عدم بازگشایی معابر و تجمیع پلاك ها و ایجاد سرانه های خدماتی لازم، سبب افزایش جمعیت پذیری می شود و عملاً احیا و بازآفرینی بافت فرسوده اتفاق نمی افتد و متأسفانه شهرداری ها با نگاه درآمدزایی و بدون توجه به تبعات بارگذاری های صرف، بدون رعایت اصول شهرسازی و معماری كیفیت زندگی را در طول سال های گذشته به شدت كاهش داده اند. در شهرسازی امروز دنیا، شهرسازی باید مبتنی بر مشاركت باشد و دیگر با نگاه از بالا به پایین و دستوری و بی توجهی به مقتضیات محلات، نمی توان كاری از پیش برد. سالاری اشاره كرد: ما بعنوان اعضای شورای شهر، مدیران شهری و معتمدین محلات باید به درك مشتركی از مسائل برسیم، اگر معتقدیم كه شهر نباید برمبنای روندهای گذشته پیش برود و نظامات باید اصلاح شوند قاعدتاً باید رویكردها را تغییر دهیم تا اصول شهرسازی و معماری رعایت و حتی اشكالات طرح تفصیلی نیز اصلاح گردد، چونكه طرح تفصیلی نیز با رویكرد درآمدزایی تهیه شده است. وجود پارادوكس بین حقوق عامه و مطالبات مردمی كه مبتنی بر حقوق خصوصی است عضو شورای شهر تهران با اشاره به وجود پارادوكس بین مطالباتی كه توسط مردم و معتمدین محلات برای حل مشكل آنها مطرح می شود و حقوق عامه اظهار داشت: باید بگوییم كه خیلی از درخواست های مطروحه در مناطق و محلات مبتنی بر منافع خصوصی و شخصی و مغایر مصلحت شهر است، یعنی بین حقوق عامه و مطالبات خصوصی در ملاقات های اعضا شورای شهر و مدیران شهری پارادوكس وجود دارد. به علت وجود همین پارادوكس مشاهده می نماییم كه مجلس هم در سطح ملی ما ناكارآمد شده است، چونكه نمایندگان مردم بیشتر از اینكه منافع ملی و حقوق عامه را پیگیر باشند مبتنی بر درخواست های مردمی كه عمدتاً مبتنی بر بخشی نگری و مربوط به حوزه های انتخابیه و حقوق خصوصی است، می پردازند. در صورتیكه ممكنست بعضی از این درخواست ها مغایر مصلحت كشور، سند چشم انداز و برنامه های ۵ ساله و سالانه كشور باشد. بدین سبب ما بعنوان نظام شورایی و شما شورایاران بعنوان جامعه مدنی پیشران باید تصمیم بگیریم تا اقدامات، برنامه ها، پیشنهادات، امتیاز بندی ها و امتیاز دهی ها را برمبنای رویكرد حقوق عامه رقم بزنیم كه البته این مهم، نیازمند درك و باور مشترك است. ورود نهادهای مدنی به تصدی گری های مالی، ظلم به این نهاد است وی تعامل مدیریت شهری با شورایاران را ضرورتی انكار ناپذیر دانست و گفت: به نظر من، نهادهای مدنی نباید در تصدی گری های مالی ورود داشته باشند چونكه این، ظلم در حق نهاد مدنی است اما متأسفانه مدیریت شهری دوره گذشته این كار را كه یك اشتباه راهبردی بود، انجام داد و شورایاران را قسمتی از بدنه اجرایی شهرداری كرد، در حالی كه جامعه مدنی دارای جایگاهی بسیار بالا است و امید مردم به جامعه مدنی است، آنها باید صدای مردم باشند و از مسئولان مطالبه گری كنند. وی اشاره كرد: سخن ما درباب عدم ورود شورایاران و یا شورای شهر به تصدی گری های مالی به مفهوم افزایش تأثیرگذاری در نظام نظارتی و پاسخگو كردن مدیران اجرائیست نه اینكه آنها را كنار بگذاریم. رئیس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباب بسته های تشویقی بافت فرسوده بیان كرد: ما در دوره گذشته مدیریت شهری پیشنهاد دادیم كه هیچ عوارضی از محل صدور پروانه برای بافت های فرسوده دریافت نشود و امروز مدیریت شهری تهران بیشتر از تعهدات قانونی بسته تشویقی به بافت های فرسوده تخصیص داده است و مجموعه قابل توجهی از پروژه های محلی و بهسازی محیطی را در امتداد تامین سرانه های خدماتی آغاز نموده است. تعریف ۱۰۰۰ پروژه برای محلات كم برخوردار شهر تهران سالاری با اشاره به اینكه تهیه سند توسعه محلات اتفاق بسیار مهمی است، افزود: ما معتقدیم شهر تهران را نمی توان با یك نسخه طرح تفصیلی اداره كرد، چونكه شرایط هر منطقه و هر محله متفاوت می باشد و تصمیم گیری ها باید متناسب با همان محله باشد، پس برمبنای اولویت بندی مقرر شد معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران با محوریت سازمان نوسازی و دفاتر نوسازان، ۱۸۰ محله غیر برخوردار را مبتنی بر اصول علمی مورد بررسی قرار دهد و امروز حدود ۱۰۰۰ پروژه كوچك مقیاس برای محلات كم برخوردار تعریف شده است. پروژه هایی كه تعریف شده، بیشتر با رویكرد ارتقا كیفیت زندگی است و جنس آن با پروژه هایی كه در دوره های گذشته انجام می شد متفاوت می باشد، مبتنی بر نیاز محلات است و هزینه زیادی نیز نمی خواهد. وی افزود: یكی از اولویت های جدی كمیسیون شهرسازی و معماری اینست كه با تمام توان از شهرداری تهران، معاونت برنامه ریزی و سازمان نوسازی در اجرای پروژه های محله ای كه تماماً مبتنی بر نیاز اولویت دار محلات احصا شده اند حمایت كند و طی ۲ سال آتی شاهد انقلابی در عملیاتی شدن پروژه های محله ای برای محلات غیربرخوردار خواهیم بود.


منبع:

1398/11/04
23:53:44
5.0 / 5
4661
تگهای خبر: احداث , استاندارد , بزرگراه , تخریب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی