مسیرساز

شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا چه اقداماتی انجام داده است؟

شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا چه اقداماتی انجام داده است؟

مسیرساز: آلودگی هوا طی روزهای اخیر در تهران تشدید شده و طبق قانون شهرداری ها موظف اند سیستم حمل و نقل شهری را به نحوی مدیریت کنند که ضمن کاهش آلودگی هوا، پاسخگوی نیازهای روزانه سفرهای شهری باشد.


خبرگزاری مهر، گروه جامعه: با شروع فصل پاییز و سرمای هوا، شرایط برای افزایش آلودگی هوا خصوصاً در کلان شهرها و بالا رفتن فاکتورهای کیفیت هوا مهیا می شود و پدیده وارونگی دما که موجب حبس آلودگی در سطح شهرها می شود. بنا بر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا هم اکنون بر روی عدد ۱۴۹ قرار گرفته و هوا در مرز آلودگی برای همه افراد جامعه است. همین طور طی ۲۴ ساعت گذشته شاخص کیفیت هوا بر روی عدد ۱۶۰ بود و هوا برای همه افراد جامعه آلوده بود. همین طور تهران از شروع سال ۵ روز هوای پاک، ۱۷۵ روز هوای قابل قبول و ۷۸ روز هوای ناسالم برای گروههای حساس و ۵ روز هوای ناسالم داشته است. برمبنای تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوا امروز و فردا کلاس درس تمام مقاطع تحصیلی در تهران غیرحضوری شده است و فعالیت کلیه دستگاه های اجرائی و نهادهای عمومی غیر دولتی به غیر از بانکها با حضور ۵۰ درصد کارکنان صورت می پذیرد. نفس های بسیاری در این هوای آلوده به شماره افتاده و شهروندان مطالباتی از دستگاه های مختلف خصوصاً شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا دارند.
فرهاد خسروانی مدیر و کارشناس مطالعات خدمات شهری و محیط زیست مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در گزارش مسیرساز به نقل از مهر با یادآوری این مساله که طبق قانون هوای پاک، وظایف دستگاه های اجرائی برای کاهش آلودگی هوا همچون وزارتخانه های نفت، نیرو، کشور، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان صدا و سیما، سازمان استاندارد و سایر نهادها را نیز مشخص است، اظهار داشت: بر طبق این قانون، تمامی دستگاه های مسئول موظف اند در امتداد مقابله با آلودگی هوا، اقداماتی در حوزه بهبود کیفیت سوخت، کنترل کیفیت خودرو ها، پایش منابع ساکن، مدیریت حمل و نقل، پایش و کنترل مستمر آلودگی هوا و آموزش و اطلاع رسانی انجام دهند و در صورت کوتاهی هر یک از نهادها، آنها باید پاسخگو باشند. درباب شهرداری، انتظارات از این نهاد باید باتوجه به وظایف مشخص شده در قانون هوای پاک بررسی شود وی در پاسخ به این پرسش که هر کدام از نهادهای متولی در پایین آوردن آلودگی هوا تا چه حد به وظایف خود بر طبق این قانون عمل کرده اند؟ اظهار داشت: درباب شهرداری، انتظارات از این نهاد باید باتوجه به وظایف مشخص شده در قانون هوای پاک بررسی شود. قوانینی که شهرداری را موظف به کاهش آلودگی هوا کرد این کارشناس محیط زیست به تشریح وظایف شهرداری تهران طبق قانون و بخشنامه های مصوب پرداخت و اظهار داشت: بهتر است ابتدا مفاد در رابطه با وظایف شهرداری در این قانون و بخشنامه های اجرائی آنرا مرور نماییم و سپس به بررسی اقدامات این نهاد در امتداد انجام تکالیفش بپردازیم. بگفته وی برمبنای ماده ۷ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا که در سال ۱۳۷۴ مصوب شده است، شهرداری ها و دیگر نهادها موظف اند تردد وسایل نقلیه و سیستم حمل و نقل شهری را به نحوی مدیریت کنند که ضمن کاهش آلودگی هوا، پاسخگوی نیازهای روزانه سفرهای شهری باشد. در ماده ۱۰ این قانون، وزارت کشور موظف است از محل درآمدهای شهرداری ها و بودجه عمومی خود، ناوگان حمل و نقل عمومی داخل شهری را سالانه ۵ درصد افزایش دهد و ماده بیستم نیز سوزاندن پسماندهای بیمارستانی، صنعتی و خانگی در فضای باز ممنوعست و متخلفان با جزای نقدی مواجه خواهند شد. سوزاندن پسماندهای بیمارستانی، صنعتی و خانگی در فضای باز ممنوعست و متخلفان با جزای نقدی مواجه خواهند شد وی ادامه داد: ماده ۲۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا شهرداری های شهرهای بزرگ را موظف کرده که تا ۱۰ سال بعد از ابلاغ قانون، سرانه فضای سبز شهری را به حداقل ۱۵ متر مربع برسانند و همین طور طبق ماده ۲۷ آن وزارتخانه های مربوطه و شهرداری ها موظف به ایجاد حریم سبز بزرگراه ها و کمربند سبز شهرها هستند.
مدیر مطالعات خدمات شهری و محیط زیست مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران به بخشنامه اجرائی ماده (۷) قانون هوای پاک نیز اشاره نمود و بیان داشت: برمبنای ماده ۲ این قانون، محدودیت های تردد وسایل نقلیه به پیشنهاد شهرداری یا سازمان محیط زیست و تأیید شورای ترافیک اعمال می شود. همین طور طبق ماده ۵ شهرداری ها باید پیش از اعمال محدودیت تردد، سامانه حمل و نقل عمومی متناسب را فراهم آورند تا اختلالی در تردد شهروندان ایجاد نشود. خسروانی با بیان این این که بخشنامه فنی در کنترل و کاهش آلودگی ها هم همچون این مباحث قانونی مرتبط هستند، اظهار داشت: در ماده ۲۰ این بخشنامه، شهرداری ها و دیگر نهادها موظف اند امکان دسترسی به اطلاعات سنجش آلودگی هوا را فراهم آورند. تأمین سرانه فضای سبز در تهران به کجا رسید؟ ایشان سپس با تأکید بر این که در شهر تهران، سرانه فضای سبز از سطح تکلیف قانونی فراتر رفته و به حدود ۱۸ متر مربع برای هر نفر رسیده است، اظهار داشت: جنگل کاری و کمربند سبز اطراف تهران تا انتهای سال ۱۴۰۳ از مرز ۵۰ هزار هکتار عبور خواهدنمود. بگفته وی در عرصه معاینه فنی، زیرساخت های شهرداری برای انجام معاینات برتر فراهم شده و شهروندان می توانند با بهره گیری از این معاینات، از تخفیفات ورود به طرح ترافیک بهره مند شوند. ضمن این که کنترل مکانیزه تردد در محدوده ترافیک و آلودگی هوا توسط شهرداری و با همکاری راهور بطور مرتب اجرا می شود. آلودگی هوا هر ساله خصوصاً در پاییز در تهران و کلان شهرهای دیگر کشور تشدید می شود و قربانیان زیادی می گیرد. برای مقابله با این مساله بارها روش ها و راهکارهای مختلفی ارائه شده و کمبود قانون هم وجود ندارد اما به سبب اجرائی نشدن قانون توسط همه دستگاه های در رابطه با آلودگی هوا و قصور آنها به دلیلهای گوناگون همچنان شاهد جولان ذرات معلق در هوای کلان شهرهایی همچون تهران هستیم.


منبع:

1403/09/18
11:09:14
5.0 / 5
69
تگهای خبر: استاندارد , بزرگراه , ترافیك , تردد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی