مسیرساز
در گفت وگو با مسیرساز اعلام شد

ارسال گزارش تاب آوری ۱۲۰۰ سازه مهم تهران به شهرداری

ارسال گزارش تاب آوری ۱۲۰۰ سازه مهم تهران به شهرداری

به گزارش مسیرساز، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تشکیل 22 اکیپ برای ارزیابی ایمنی سازه های بلندمرتبه حساس و مهم در کلانشهر تهران آگاهی داد و اظهار داشت: این بررسی ها با اولویت کلانشهرهای کشور در دستور کار این مرکز قرار دارد.


محمد مهدی حیدری در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: درباب ارتقای تاب آوری سازه ها و ساختمان ها ما هم از نظر تدوین قوانین و مقررات و هم از نظر تحقیقاتی و عملیاتی برنامه هایی را از گذشته در دستور کار داشتیم. در حوزه تدوین ضوابط و مقررات با اهمیت ترین سندی که در حوزه تاب آوری سازه ها داریم، بخشنامه ۲۸۰۰ است که ویرایش ۵ این بخشنامه را از سال ۹۸ شروع کردیم و تا دو ماه آتی نهایی می شود.
وی با اعلان اینکه ویرایش پنجم بخشنامه ۲۸۰۰ تا دو ماه دیگر از طرف وزارت راه و شهرسازی به جامعه مهندسی کشور ابلاغ خواهد گردید، اظهار داشت: این ویرایش باتوجه به بازخوردهایی بود که از ویرایش چهارم تا کنون برای ما ارسال می شد؛ چونکه دغدغه هایی عنوان شد، بدین جهت ویرایش پنجم را در دستور کار قرار دادیم.
حیدری افزود: علاوه بر آن در عرصه تاب آوری و ارتقای پایداری سازه ها نیز تدوین شده که از آن جمله می توان به مبحث ۳ مقررات ملی ساختمان در عرصه هایی چون آتش سوزی اشاره نمود.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اشاره کرد: در عرصه عملیات نیز جزء ۵ بند «ض» ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران را در عرصه ارزیابی ایمنی سازه های بلند مرتبه، حساس و مهم با اولویت کلانشهرها در دستور کار داریم. اجرای این بند قانونی در تهران از یک سال قبل شروع شده است.
وی با اعلان اینکه این پروژه با مشارکت و همکاری شهرداری تهران و سازمان مدیریت بحران شهر تهران اجرائی شده است، اظهار داشت: برای این منظور در تهران ۲۲ اکیپ تشکیل شده است و به آنها طی دوره آموزشی، دستورالعمل های ارزیابی سازه ها را ارائه کردیم و این تیم درحال اجرای این طرح هستند و نتایج این ارزیابی ها در این مرکز مورد بررسی قرار می گیرد.
حیدری اشاره کرد: در این پروژه تا حالا حدود ۱۲۰۰ سازه مورد ارزیابی قرار گرفته است. این سازه ها در ۴ دسته تقسیم بندی شدند و بر این اساس دسته ای از سازه ها در گروه A هستند که هیچ مشکلی ندارند. دسته دیگر در گروه B قرار گرفتند که در ساختار شهرداری، یکسری نقص مدارک فنی دارند، ولی پایداری سازه هیچ مشکلی ندارد.
وی گروه دیگر سازه ها را ساختمان های دسته C دانست که نیاز به مشاوران مقاوم ساز دارند تا مشاوره های دقیق تری دریافت نمایند و طرح مقاوم سازی برای آنها پیاده سازی شود.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با اعلان اینکه دسته دیگر سازه ها در گروه E قرار گرفته اند، اضافه کرد: این دسته از سازه ها دیگر ارزش مقاوم سازی ندارند و باید تخریب شوند. ما این ۴ دسته سازه را شناسایی و به شهرداری تهران گزارش آنرا ارسال کردیم تا آنها بوسیله مبادی قانونی، درباب ساختمان هایی که نیاز به بازسازی دارند، اقدام نمایند.
وی با اشاره به اینکه این مطالعات بطور پیوسته در حال اجرا می باشد، اظهار داشت: سازه های مورد مطالعه در این مطالعات از ۳ طبقه به بالا بوده است.

آتش سوزی نمای سازه ها
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباب حریق نما، توضیح داد: از سال ۹۸ که مبحث ۳ مقررات ملی ساختمانی الزامی و ابلاغ گردید، در حوزه نمای کامپوزیت بحث شد که نماهای کامپوزیتی که کندسوز نیستند و قابل اشتعال هستند، باید استفاده از آنها در سازه ها ممنوع شود و این ضوابط باید در عرصه اجرا رعایت شود.
وی اشاره کرد: کشور از نظر دانش علمی مهندسی عمران و قوانین و ضوابط کمبودی ندارد و تعدادی از آنها مربوط به حوزه اجرا و نظارت هستند که باید رعایت شود.

بایدهایی که در بیمارستان گاندی رعایت نشد
حیدری تصریح کرد: نمایی که در ساختمان بیمارستان گاندی استفاده شده بود، منطبق با قوانین مهندسی نبوده است. حتی اگر این بیمارستان پیش از مبحث ۳ مقررات ملی تولید شده باشد، لازم بود سیستم های اطفاء آتش سوزی در نما نصب می شد تا از اتفاقات ناگوار بعدی جلوگیری می شد.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اشاره کرد: لازم است نماهای موجود با نماهای جدید کندسوز جایگزین شوند که منطبق با مبحث ۳ باشد که شاید در وهله اول هزینه هایی را در پی دارد.
وی ادامه داد: مشاهده کردیم که شهرداری تهران دراین زمینه مشوق هایی را برای بازسازی نماها در نظر گرفته بود و برای گام دوم نیاز است که نماها و سیستم های اطفاء آتش سوزی کنترل شوند.



1402/12/08
12:41:56
5.0 / 5
330
تگهای خبر: بازسازی , تخریب , تولید , راه و شهرسازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی