مسیرساز
زاكانی در صف اول خبر داد؛

شروع عملیات عمرانی خط ۱۱ مترو تهران بزودی

شروع عملیات عمرانی خط ۱۱ مترو تهران بزودی

به گزارش مسیرساز، به قول شهردار تهران عملیات عمرانی ساخت خط 11 متروی شهر تهران بزودی آغاز خواهد شد.


به گزارش خبرنگار جامعه مهر علیرضا زاکانی شهردار تهران امشب دوشنبه ۱۵ آبان ماه سال ۱۴۰۲ جهت عرضه گزارش دستاوردهای سفر تیم مدیریت شهری پایتخت به کشور چین در برنامه «صف اول» شبکه خبر حضور یافت و پاسخگوی پرسش هایی در این خصوص شد. شهردار تهران در شروع سخنان خود با اشاره به اینکه خطوط زیرزمینی مترو در حال افزایش می باشد، اظهار داشت: در مسافرت چین قرارداد اجرایی ۷۹۱ واگن منعقد گردید و بنابر این شد که هشت رام قطار شامل ۵۶ واگن به صورت آماده وارد کشور شود و ۱۰ رام هم به صورت قطعات وارد کشور شود و به شکلی ۵۵ درصد داخلی سازی صورت بگیرد و با ۲۵ درصد افزایش میزان قرارداد ۷۹۱ واگن به ناوگان مترو وارد شود که نخستین قطار ۱۲ ماه آینده وارد خواهد شد. ایشان در ادامه با اشاره به اینکه با کمبود قطار رو به رو هستیم، اظهار نمود: سرفاصله ها بالاست و مردم در فشار هستند؛ مطلوبیت بگونه ای است که روزانه دو میلیون نفر با مترو سفر می کنند که با تأمین واگن ها به سه میلیون نفر در روز افزایش خواهد یافت. اتفاقاتی که افتاده سبب می شود خطوط توسعه یابد. ملحقات خط ۴، ۶ و ۷ تا دو سال آینده تکمیل خواهد شد. زاکانی همینطور خاطرنشان کرد: خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ را هم در دستور داریم که تا آخر سال خط ۱۰ در سه جبهه کاری ادامه پیدا می کند و خط ۹ هم در نیمه دوم سال جاری شروع می شود. برای خط ۱۱ با شرکتهای چینی و داخلی قرارداد بسته ایم و سال جاری عملیات عمرانی آن آغاز خواهد شد. با طرف چینی برای خط هشت تفاهم کرده ایم و قرار شده سال آینده آنرا دنبال نماییم. تا سال ۱۴۲۰ باید مترو تهران به اتمام می رسید که با برنامه ما در سال ۱۴۱۰ به اتمام خواهد رسید. *در ۲۶ ماه مسؤلیت، ۲۵۹ کیلومتر متروی تهران را به ۲۸۳ کیلومتر افزایش دادیم؛ ماهی یک کیلومتر وی با اشاره به اینکه پشتیبانی مالی این قرارداد در هفت سال قبل انجام نشده بود و طرف چینی از آن ناامید شده بود که خوشبختانه امروز فعال شد، اظهار نمود: کل واگن های ما یک هزار و ۱۰۰ دستگاه در هفت خط مترو تهران است و در کنار این قرارداد، ۲۵۹ واگن دیگر و همینطور ۱۱۳ دستگاه واگن داخلی تحت عنوان قطار ملی با مشارکت جهاد دانشگاهی، مپنا، شهرداری تهران و بخش خصوصی تهران را دارای هزار و ۱۶۳ واگن خواهد نمود که بیشتر از ۲۵ سال قبل است. زاکانی با بیان این که مترو دهه ۷۰ به افتتاح رسیده است، تصریح کرد: ما ۲۶ ماه و چهار روز در شهرداری مشغول به کار هستیم و ۲۵۹ کیلومتر خط را تحویل گرفتیم و امروز به ۲۸۳ کیلومتر رسیده که به عبارتی ماهیانه یک کیلومتر خط اضافه شده است. پرند هم با ۲۱ کیلومتر تا اوایل ماه آینده به بهره برداری می رسد و به بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر خواهد رسید و ما از رکورد ماهیانه یک کیلومتر ایجاد خطوط عبور خواهیم کرد. *شکل گیری گروه مشترک به منظور توسعه خواهر خواندگی تهران و پکن شهردار تهران ضمن اشاره به سایر دستاوردهای سفر تیم مدیریت شهری به چین، تصریح کرد: در چین در هشت سرفصل دستاورد داشتیم، سرفصل اول در حوزه دیپلماسی عمومی بود و ما به دعوت شهردار پکن برای حضور در اجلاسیه «یک کمربند، یک جاده» در چین حاضر شدیم، در این سفر گروه کاری مشترک برای توسعه خواهرخواندگی تهران و پکن شکل گرفت. وی با اشاره به اینکه در حوزه مالی قرارداد ۷۹۱ واگن به ارزش یک میلیارد دلار عملیاتی شد، اظهار داشت: زمان تحویل از ۲۳ ماه به ۱۲ ماه رسید و از طرفی دیگر قرارداد پشتیبانی مالی منعقد کردیم و چینی ها یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار از حمل و نقل ما با تنفس یک تا سه ساله پشتیبانی خواهند کرد که این اتفاق بی نظیر است. زاکانی تاکید کرد: برای هزار دستگاه اتوبوس تک کابین برقی، هزار دستگاه اتوبوس دو کابین گاز سوز، ۱۰ هزار تاکسی برقی، ۱۰ هزار ون برقی و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی وارد تفاهم شدیم. ما در چین اعلام کردیم که به دنبال شراکت هستیم. ما در شرکت واگن سازی تهران با چین شریک هستیم و در این خصوص هم خواستیم شراکت داشته باشیم و قرار شد مبتنی بر نیاز تهران، برای مثال ۵۰۰ دستگاه وارد شود و مابقی آن به صورت قطعات باشد و در سالهای آینده داخلی سازی شود. شهردار تهران ضمن اشاره به بازدیدهای روز گذشته خود از دو تولیدکننده داخلی و توجه به صاحب فن شدن در این عرصه، اظهار نمود: سومین دستاورد سفر ما یک ابداع جدید بود؛ به طوریکه با همراهی یک شرکت ایرانی با چینی ها وارد معامله شدیم و ۳۵ هزار میلیارد تومان برای قرارداد اجرای خط ۱۱ در نظر گرفته شود. ما در حوزه مالی دستاورد بی نظیری داشتیم و در کشور هم در بعضی ابعاد چنین اتفاقی نیفتاده بود. زاکانی با اشاره به اینکه در تولید مسکن، فناوری، خرید دستگاههای زباله سوز، فرهنگی و گردشگری و بخش های مختلف بازدیدهایی از ۱۳ شهر داشتیم، خاطرنشان کرد: بنده از ۱۰ شهر بازدید کردم و شهر های دیگر را هم دیگر اعضا مورد بازدید قرار دادند. تفاهمات خوبی در بازدید از کارخانجات تولید تاکسی، اتوبوس، واگن و دیگر موارد صورت گرفت تا بتوانیم بعنوان تولیدکننده منشأ اثر شویم. وی با بیان این که یکی از معضلات بزرگ کشور مبحث پسماند است، تصریح کرد: در تهران روزانه پنج هزار و ۴۰۰ تن زباله به جنوب شهر منتقل می شود. در جنوب شهر یک زباله سوز وجود دارد که ۲۰۰ تن زباله می سوزاند که به برق و سایر موارد تبدیل می شود و پنج هزار و ۲۰۰ تن دفن می شود و ده ها سال این روند وجود دارد. شهردار تهران اظهار داشت: دو شرکت در گذشته شناسایی شده بودند که در مسافرت خود از این شرکت ها بازدید کردیم و به این رسیدیم که این توانایی را دارند که دستگاههای زباله سوز را در شهر مستقر کنند. این دستگاه ها با حداقل آلودگی و برابر نیمی از استاندارد اروپا و چین، زباله را به انرژی تبدیل می کند و از سویی دیگر آب ساخته شده را تصفیه می کنند. دستاوردهای این دستگاه ۷۰ برابر دستگاه زباله سوز تهران است. َ وی افزود: با محاسبه ای که در چین عرضه شد، یک چهارم برق کل تهران را این زباله ها تأمین خواهد نمود. هیئت چینی فردا به تهران سفر خواهند کرد و قرار شده که چین سرمایه گذاری کند و مابه ازای آن برق از تهران بگیرد. شبکه برق سراسری است و میتوان با وزارت نیرو تفاهم کرد که برق را در مرز تحویل دهیم. دراین میان پرونده آلودگی و مشکلات زیست محیطی تهران بسته خواهد شد. زاکانی با اشاره به اینکه تفکیک پسماند از مبدأ در دنیا تجربه ناموفقی بوده است، خاطرنشان کرد: تفکیک از مبدأ تنها برای برخی اقلام صورت می گیرد که به اقلام دارای ارزش افزوده بالاست. مابقی اقلام در دستگاههای زباله سوز به انرژی تولید می شود. کل زباله ها به انرژی تبدیل خواهند شد و پسماند آن به بلوک تبدیل می شود. شهردار تهران با اشاره به اینکه با دو شرکت جلساتی برای صنعتی سازی مسکن برگزار کردیم، اظهار داشت: مشکلی که در کشور و تهران وجود دارد اینست که عمر مسکن کم بوده و نهایتا ۳۰ سال است و زمان ساخت هم زیاد بوده و هزینه ها غیرقابل پیشبینی و افزایشی است و در مجموع شرایط روبه افولی را شاهد بودیم. در سال ۱۴۰۰ تعداد پنج هزار و ۶۰۰ فقره پروانه به وسعت ۱۱ هزار متر مربع صادر شده بود و به جهت اینکه بتوانیم تهران را نوسازی نماییم باید به سمت نوسازی برویم. از ۷۰ هزار هکتار وسعت تهران ۱۱ هزار متر مربع ناپایدار است. ما ایده ها و طرح هایی را در تهران به مسابقه گذاشتیم و از راه شهرک محله ها این مسیر را دنبال و آنرا در منطقه ۱۹ آغاز کردیم. *کاهش زمان ساخت مسکن به ۱.۵ سال، این ظلم است که مردم ۶۱ درصد از حقوق خویش را برای اجاره مسکن صرف کنند وی ادامه داد: افزایش عمر ساختمان از ۳۰ به ۸۰ تا ۹۰ سال و کاهش زمان ساخت به یک سال و نیم، به نفع مردم خواهد بود؛ این ظلم است که مردم ۶۱ درصد از حقوق خویش را برای اجاره مسکن صرف کنند؛ بنابراین ما به سمتی رفتیم که مسکن با استقامت بالا تولید شود. شهردار تهران در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از بامداد امروز تا این لحظه در جلسات مختلفی شرکت کرده است، خاطرنشان کرد: بنده روزانه بعد از اذان بامداد به سمت محل کار رفته و از ساعت ۶ بامداد در جلسات مختلف حضور دارم. زاکانی در قسمت دیگر این برنامه ضمن اشاره به فعالیتهای قرارگاه مسکن، اظهار نمود: زمینهای ذخیره شهری و ظرفیتهای تهران و همینطور ظرفیتهای بافت فرسوده و فضاهای صدمه پذیر که مورد بی توجهی قرار گرفته بودند، شناسایی شدند. وی ادامه داد: برای هریک از این بخش ها گروههای توسعه گر در نظر گرفته شد؛ برای مثال در محله کن بازنگری هایی صورت گرفت و در کمیسیون ماده پنج، طرحی تصویب گردید و برای پنج هزار پلاک در معرض صدمه و فرسوده را تعیین تکلیف کردیم و مردم این محله می توانند با خیالی آسوده ساخت و ساز کنند که همین برای ده ونک، اسلام آباد، گلاب دره و حصارک و دیگر بخش ها صورت گرفت. این مناطق چیزی بدتر از روستا هستند. ۷۰۰ تا ۸۰۰ خانوار در محله جوار دانشگاه امام صادق (ع) در بند هستند و وظیفه داریم که زمینه آسایش برای آنها فراهم نماییم. زاکانی با اشاره به اینکه قرارگاه مسکن این مناطق را مورد توجه قرار داد، اظهار داشت: ما به صورت فعال در شهرداری ظرفیت ها را به کار گرفتیم و ۳۴ هزار واحد پروژه را در زمینهای خود تعریف کردیم که تابحال بالغ بر ۱۰ هزار واحد عملیاتی شده و مابقی ادامه دارد. بخشی از این واحدها برای کارکنان شهرداری، بخشی استیجاری و قسمتی دیگر برای مسکن متری است. ۷۰ هزار واحد هم در تفاهم با سایر دستگاه ها به نتیجه رسید. *تلاش می نماییم پیوستگی بین دستگاه ها برای صدور پروانه افزایش یابد وی با اشاره به اینکه دو شکل پروانه صادر می شود که یک پروانه، اولیه و دیگری پروانه ساخت است، اظهار داشت: پروانه اولیه یا شهرسازی کمتر از ۲۰ روز صادر می شود؛ پروانه حکم قانونی می باشد و ما تلاش کردیم از یک هفته تا ۲۰ روز این پروانه صادر شود اما در پروانه ساخت به استعلام سایر دستگاه ها نیاز داریم و بین ۲ تا ۵ ماه این روند زمان می برد و تلاش می نماییم شرایط بگونه ای برسد که پیوستگی بین دستگاه ها برای صدور پروانه ها افزایش یابد. زاکانی با بیان این که زیرساخت ها برای اتصال به درگاه ملی درحال آماده شدن است، خاطرنشان کرد: ما سه تا چهار ماه پیش قسمتهایی همچون نظارت فنی را نرم افزاری کردیم و فرایندهایی هم توسط سازمان فاوا تبدیل به محصولی خواهد شد که مردم از آن استفاده نمایند. تا پنج ماه آینده اتصال به درگاه ملی صورت خواهد گرفت. شهردار تهران با تاکید بر این که در قرارگاه جهادی مسکن مجموعه ظرفیت ها و کل مناطق بسیج می شوند، خاطرنشان کرد: ما به جای انفعال در حوزه مسکن فعال عمل کرده ایم و در هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی، استانداری و دیگر بخش ها فعالیت می نماییم. *آزاد راه شهید شوشتری عملاً ۱.۵ درصد بار ترافیک را کاهش می دهد شهردار تهران با اشاره به اینکه آزاد راه ۱۶.۵ کیلومتری شهری شوشتری درحال ساخت است، خاطرنشان کرد: بزرگراه یادگار امام و بروجردی هم درحال ساخت است. آزاد راه شهید شوشتری از جاده امام رضا (ع) به سمت جاده دماوند می رود و بخشی از آن تونل بوده و زیر کوه است که بخشی از آن شامل ۹.۲ کیلومتر سال جاری افتتاح می گردد و برای بخش دوم با رئیس سازمان محیط زیست بازدید خواهیم کرد تا به نتیجه برسد. این آزاد راه کمربندی شرق تهران به حساب می آید و عملاً ۱.۵ درصد بار ترافیک را می کاهد. زاکانی با بیان این که قراردادی منعقد کرده ایم که از پیش از میدان سپاه تا بزرگراه آزادگان به طول ۹.۸ کیلومتر تونل ساخته شود، اظهار داشت: این تونل در سه و سال نیم آینده راه اندازی خواهد شد. این تونل سه خروجی عمومی و یک خروجی اختصاصی دارد. تا میدان شوش تونل ها روی هم خواهد بود و از آن پس کنار هم قرار خواهند گفت. شهردار تهران با تاکید بر این که اعتبار این طرح ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: ما سه نوع درآمد در شهرداری داریم؛ یک نوع درآمد در ضوابط بعنوان پایدار و ناپایدار گنجانده شده و با انضباط مالی و صرفه جویی هزینه می شود. ما از بورس خریداری می نماییم و نوع مواجهه خویش را مواجهه فعال قرار می دهیم. بخش دوم درآمدها مولدسازی و بخش سوم هم مشارکت است. وی با اشاره به اینکه بزرگراه یادگار امام در منطقه ۹ هم به بزرگراه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ متصل می شود، تصریح کرد: بزرگراه یادگار امام با وزارت دفاع، وزارت آموزش و پرورش و دیگر بخش ها تفاهم شده و بخش اول آن دهه فجر سال جاری افتتاح می گردد. شهردار تهران با تاکید بر این که اعتبار این طرح ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: ما سه نوع درآمد در شهرداری داریم؛ یک نوع درآمد در ضوابط بعنوان پایدار و ناپایدار گنجانده شده و با انضباط مالی و صرفه جویی هزینه می شود. ما از بورس خریداری می نماییم و نوع مواجهه خویش را مواجهه فعال قرار می دهیم. بخش دوم درآمدها مولدسازی و بخش سوم هم مشارکت است. وی با اشاره به اینکه تهران ۹۸ تقاطع دارد که از بیشتر از ۷۸۰ کیلومتر به ۵۳ کیلومتر کاهش خواهد یافت، اظهار داشت: روزانه یک میلیون لیتر مصرف بنزین با این اصلاحات کاهش خواهد یافت. ۱۱ تقاطع تحویل داده شده، ۲۳ تقاطع درحال اجراست و ۱۸ تقاطع هم سال جاری افتتاح می گردد. *بهره برداری از مترو پرند تا پایان آبان ماه زاکانی با بیان این که مترو پرند ادامه خط یک مترو است، خاطرنشان کرد: بخشی از این خط در گذشته ساخته شده بود و مابقی آن در این دوره تکمیل شد و ایستگاه هم ساخته شد. مشکلاتی همچون اتصالات برق داشت که درحال رفع است و تا پایان آبان ماه به مرحله بهره برداری می رسد. شهردار تهران با تاکید بر این که کل فضای سبز حاشیه ای تهران ۴۶ هزار متر مربع بود، اظهار نمود: سال جاری دو هزار هکتار فضای سبز افزوده خواهد شد که بخشی از آن درختان گردو، انگور و بادام است. در داخل شهر هم به باغات و فضای سبز داخلی توجه داریم تا از راه توسعه باغات و پارک ها، این فضاها را گسترش دهیم و نوید می دهم که یک تحول در سطح شهر صورت خواهد گرفت و چهره جدیدی را خواهیم دید. زاکانی در مورد وضعیت درختان خیابان ولیعصر، خاطرنشان کرد: بستر جوی ها سنگی و سیمانی شد که اشتباه بود و عملاً بن درختان در معرض صدمه قرار گرفت و گرفتار آفت و در نهایت خشک شد. ما از مشهد درخت ۱۰ ساله وارد کرده ایم و با شکل و شمایل درختان سابق خیابان ولیعصر، درحال کاشت است.

1402/08/21
09:16:03
5.0 / 5
327
تگهای خبر: استاندارد , بزرگراه , ترافیك , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی