مدیرعامل شركت راه آهن در پاسخ به مسیرساز:
قطار تهران-قم-اصفهان متوقف نشده، اختلاف نظر داریم
به گزارش مسیرساز مدیرعامل شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از توقف پروژه قطار برقی تهران مشهد اطلاع داد و اظهار داشت: پروژه قطار سریع السیر تهران-قم- اصفهان متوقف نشده است اما در زمینه مسائل مالی و اعتباری با سازمان برنامه و بودجه اختلاف نظرهای داریم كه امیدواریم بزودی حل و فصل شود.
به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، سعید رسولی در نشست خبری امروز كه به مناسبت هفته دولت در ساختمان مركزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهار نمود: پروژه قطار برقی تهران مشهد به علت این كه ضمانت نامه های طرف چینی با مشكلاتی مواجه بود متوقف شده است. اما پروژه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان هنوز متوقف نشده است و پیمانكار آن همچنان در پروژه وجود دارد.
وی اضافه كرد: در این مسیركارهایی هم در حوزه زیرساختی انجام شده، اما در زمینه مسائل مالی و اعتباری اختلاف نظرهایی با سازمان برنامه و بودجه داریم كه امیدواریم بزودی حل و فصل شود البته نگاه غالب در این زمینه این است كه این پروژه صورت گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: دستگاه اجرای پروژه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان راه آهن است و ساخت برعهده شركت ساخت زیربنای حمل و نقل گذاشته شده، همینطور مصوبه آن دو ماه پیش توسط هیئت وزیران ابلاغ گردید و قرار بود سازمان برنامه وبودجه و وزارت راه درباره اجرایی شدن این طرح گزارشی را تهیه نماید.
رسولی به برخی پروژه های افتتاح شده در هفته دولت مانند افتتاح خط دوم راه آهن سیستان- اصفهان، یزد- نظر آباد، شمسی- میبد- ارژنگ اشاره نمود و اظهار داشت: امسال ۲۱۳ دستگاه واگن به ناوگان ریلی اضافه شده كه كه رشد ۶۰ درصدی نسبت به سال قبل داشتیم و از محل تبصره ۱۸ مقرر شده ۹۷۴ واگن لوگوموتیو ساخته شود كه اعتبار حدود هزار میلیارد تومانی نیاز دارد. در این زمینه بانك صادرات و بانك ایران و ونزوئلا قراردادشان برای پرداخت سهمشان انجام داده اند و قرارداد عاملیت سایر بانك ها همچون بانك توسعه تعاون و آینده هم در حال امضا است.
وی افزود: برپایه پیشبینی های صورت گرفته و برنامه ریزی های انجام شده مقرر است ۴۰ درصد از سهم آورده این پروژه از محل تبصره ۱۸ ۴۰ درصد سهم بانك ها و ۲۰ درصد آورده خریدار باشد كه در حال انجام می باشد و برخی كارخانجات ساختشان را آغاز كردند و برخی دیگر هم در حال ساخت هستند.
اجازه واردات محصولاتی كه توان تولید آنها را داریم، نمی دهیم
وی تصریح كرد: برای پشتیبانی از تولید داخلی و رونق آن تقاضا كردیم كه كارگروه مشتركی با وزارت صنعت، معدن و تجارت تشكیل دهیم كه در آن كارگروه از همه ظرفیت های داخلی برای تولید تجهیرات و قطعات مورد نیاز صنعت ریلی استفاده نماییم و در این راستا اجازه واردات محصولاتی كه توان تولید داخلی آن وجود داشته باشد را نخواهیم داد كه می توان به ساخت بلوك سیلندر لوكوموتیو، چرخ منوبلوك قطار، سوزن قطار و غیره اشاره نمود كه سبب كاهش وابستگی به خارج و صرفه جویی ارزی می شود.
رسولی همینطور از امضای قرارداد ساخت ۳۹۰۰ دستگاه انواع واگن در كشور اطلاع داد و اظهار داشت: از محل ماده ۱۲ كه در قانون رفع موانع تولید در سال ۱۳۹۳ به تصویب رسید عملیات صدور برگ پرداخت این واگن ها در حال انجام می باشد و علیرغم این كه هدف اصلی تحریم كنندگان ایجاد فشار برای بالا بردن هزینه تامین تجهیزات شركت های ایرانی است توانستیم با تاكید بر توان داخلی بعضی از نیازهایمان را پاسخ دهیم كه بعنوان مثال اخیر لوكوموتیو باری مپنا رونمایی گردید از این به بعد توان تولید داخلی آن هم خواهیم داشت. همینطور برای تامین لوكوموتیوهای مانوری كه ظرفیت كمی نسبت به دیگر لوكوموتیوها دارند موتور این لوكوموتیوها به صورت ۱۰۰ درصد داخلی ساخت شده و در حال بهره برداری و تست است كه در صوت تایید می توانیم حدود ۷۵ دستگاه لوكوموتیو مانوری كه احتیاج به بازسازی اساسی دارد باردیگر به خطوط ریلی برگردانیم.
حداكثر كوشش برای خدمت رسانی به زایران كربلا در اربعین
وی در پاسخ به سوالی در خصوص این كه چه برنامه ریزی برای زایران كربلا در اربعین وجود دارد اظهار داشت: چند سالی است كه شركت راه آهن همه سعیش را به كار می برد تا در روزهای اربعین خدمت رسانی مناسبی به زایران حسینی انجام دهد و بزودی به محض مشخص شدن جزئیات آن، برنامه خویش را در این راستا اعلام خواهیم كرد اما همه تلاش خودمان را می نماییم. البته در مسافرت اخیری كه به خوزستان داشتیم از ایستگاه خرمشهر بازدید كردم و پس از دیدار و جلسات مختلف با فرماندار و دیگر مسئولان، مقدمات لازم را فراهم كردیم و در راه كرمانشاه هم قطار خواهیم گذاشت همینطور طرف عراقی هم به دنبال مذاكرات صورت گرفته آمادگی خویش را در این زمینه اعلام نموده است.
علت آتش سوزی واگن ها در ایستگاه رودشور هنوز مشخص نیست
رسولی اظهار داشت: در زمینه آتش سوزی روز گذشته در ایستگاه رود شور از همان ساعات اولیه روز این صورت گرفت و واگن های مستعملی كه از خط سیر خارج شده بودند آتش گرفتند كه در این راستا ۶۶ واگن گرفتار حریق شد و حدود ۳۰ واگن به صورت كامل سوخت اما این واگن ها به علت پایین بودن كیفیت و داشتن عمر بالای ۵۰ سال مدتها بود كه از سیر خارج شده بودند و قرار بود كه كارخانجات فولاد برای ذوب ارسال شود كه همچنان این امكان برای آنها وجود دارد.
وی همینطور درباره وضعیت صنعت ریلی و رشد در حوزه جابجای مسافر و بار اظهار داشت: امسال در زمیه جابجای مسافر رشد ۴.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم و در نفر كیلومتر هم ۳.۸ درصد رشد كردیم اما در زمینه حمل بار در شاخص تناژ ۴.۹ درصد كاهش داشتیم و در تند كیلومتر هم ۱.۸ افت را تجربه كردیم كه البته این كاهش علل گوناگونی همچون مسدودی حدود یك ماه در محور جنوب و شمال در اثر سیل و غیره داشته است كه تا آخر امسال آنرا جبران خواهیم كرد.
افزایش ظرفیت قطار تهران – آنكارا و تهران- وان
رسولی در باره قطار تهران- آنكارا و تهران- وان اظهار نمود: در تفاهم نامه ای كه با طرف ترك امضا كردیم هر دو طرف آماده افزایش ظرفیت در صورت وجود ظرفیت مازاد بر آن چیزی كه الان وجود دارد، هستیم. و با عنایت به استقبال بالای مردم از قطار تهران- آنكارا و تهران- وان از معاونت مسافری درخواست می نماییم تا اقدامات لازم را در جهت افزایش ظرفیت آن انجام دهد. اما همچنان این قطار تهران آنكارا با ظرفیت ۲۵۰ نفر هفته ای یكبار طی مسیر می كند.
وی اظهار نمود: برپایه آخرین گزارش های رسیده كه مربوط به روز گذشته است به صورت متوسط تاخیر قطارها در رسیدن به مقصد كمتر از ۳۰ دقیقه بوده و این تاخیر روز گذشته ۱۶ دقیقه بود كه با عنایت به تاخیر متوسط ۳۴ دقیقه در مدت مشابه سال قبل در این زمینه بهبود عملكرد داشته ایم و تاخیر در مبدا هم كمتر از ۳۰ ثانیه است اما به خاطر همه تاخیرها از مردم عذرخواهی می نماییم و امیدواریم این مشكلات روز به روز كمتر شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب