در روز اول نمایشگاه حمل و نقل چه گذشت؟
تحریم ها را شكست می دهیم
مسیرساز: چند هفته سپس شروع به كار محمد اسلامی، بعنوان وزیر راه و شهرسازی، این عضو كابینه دولت دوازدهم با حضور در مصلی تهران سومین نمایشگاه حمل و نقل را افتتاح نمود، نمایشگاهی كه هرچند تهدید تحریم را روی سر خود می بیند اما برای آینده برنامه هایی ویژه در سر دارد.
به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، در هفته حمل و نقل تمامی صنایع وابسته به این حوزه آخرین دستاوردهای خودرا به تهران آورده اند تا نقشه راه آینده این صنعت بیشتر از پیش مشخص شود.
اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه این نمایشگاه به بخش هایی از این برنامه ریزی اشاره كرد و اظهار داشت: ما در طول سال های گذشته تلاش نموده ایم كه با استفاده از توان داخلی بخشی از نیازهای كشور در عرصه حمل و نقل را پاسخ دهیم. امروز باز بخش زیادی از آنچه در این نمایشگاه اتفاق افتاده حاصل همین تلاش های داخلی كارشناسان و فعالان عرصه حمل ونقل است.
وی با اشاره به اینكه این نمایشگاه باید محلی برای احداث ارتباط میان مصرف كنندگان و تولید كنندگان بخش حمل و نقل باشد، اشاره كرد: دولت باز تلاش می كند در كنار این بخش ها با تخصیص منابع از محل تسهیلات پیش بینی شده برای هر دو گروه شرایط را طوری مهیا كند كه بتواند در حوزه های تخصصی خود فعالیت های لازم را انجام دهد.
وزیر راه در بخش دیگری از صحبت های خود به دغدغه مهم بهبود شرایط رانندگان باز پرداخت و اشاره كرد: رانندگان بعنوان قشری زحمت كش همواره مورد توجه ما قرار داشتند. وزارت راه تلاش نموده با پیگیری مواردی مانند بیمه و پشتیبانی لجستیك مانند لاستیك، كمك های صنفی ممكن را به رانندگان عرضه نماید.
اسلامی افزود: در حوزه لاستیك بانك مركزی به وارد كنندگان ارز لازم را اختصاص داده و با پیگیری هایی كه انجام شد لاستیك خودروهای سنگین بعنوان كالای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومان دریافت می كند.
وی با اشاره به اینكه سازمان راهداری به میزان سهمیه ای كه وزارت صمت برایش در نظر می گیرد لاستیك مورد نیاز را به رانندگان می رساند، توضیح داد: البته تلاش خواهیم كرد كه لاستیك های جدید برمبنای میزان پیمایش و میزان باری كه در چهارچوب تن – كیلومتر جابجا میگردد در اختیار رانندگان قرار گیرد.
وی اشاره كرد: وزارت راه تلاش می كند امسال و سال پیش رو یكی از اصلی ترین اولویت های خودرا به توسعه متوازن ناوگان اختصاص دهد. این توسعه در بخش های ریلی، هوایی، دریایی و جاده ای اتفاق خواهد افتاد و امیدواریم با سیاست های حمایتی صورت گرفته امكان استفاده حداكثری از توان داخلی فراهم گردد.
پس از اختتام مراسم افتتاح سه تن از معاونان وزیر راه به تشریح آخرین وضعیت اقدامات صورت گرفته در حوزه تحت تصدی خود پرداختند.
راستاد رییس سازمان بنادر و دریانوردی از تلاش ایران برای بی ثمر كردن برخی تحریم های جدید سخن گفت.
وی اعلام نمود كه با وجود تحریم های جدید دولت آمریكا مقابل ایران، كشتی های ایرانی هم اكنون مشكلی برای تردد در آب های بین المللی پیدا نكرده اند.
راستاد اظهار نمود: متاسفانه دولت آمریكا سپس اعلام خروج از برجام كوشش كرد محدودیت هایی را برای تردد كشتی های ایرانی و ورود كشتی های بین المللی به آب های ایران به وجود آورد. هرچند سعی شده كه در این ماه ها محدودیت هایی در این زمینه به وجود آید، اما هم اكنون كشتی های ما در آب های بین المللی تردد می كنند.
به گفته وی، ایران توانست در اجلاس سازمان جهانی دریانوردی مقابل برخی ادعاهای مطرح شده از طرف دولت آمریكا موضع گیری های قوی داشته باشد و بدین سان خیلی از كشورها اعلام نمودند كه تحریم های آمریكا مقابل قواعد بین المللی همكاری های دریایی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال ایسنا درباره چگونگی فعالیت كشتی های ایرانی در صورت خروج موسسات رده بندی و شركت های بیمه از ایران توضیح داد: ما سپس برجام توانستیم توافق هایی را با موسسات رده بندی عضو آیاكس امضاء نماییم و حدودا تمامی آنها برای همكاری وارد ایران شدند. سپس تحریم های جدید دولت آمریكا فشارهایی را وارد كرد كه به خارج شدن برخی از این شركت ها و موسسات از ایران انجامید.
راستاد افزود: با این وجود هنوز برخی از شركت های بیمه و موسسات رده بندی بین المللی در ایران فعال می باشند و ما تلاش نموده ایم كه به منظور پیشگیری از ضربه خوردن مجدد در عرصه بین المللی برخی از شركت های ایرانی را تقویت نماییم.
به گفته وی، هم اكنون دو موسسه رده بندی ایرانی توانسته اند خودرا به جایگاهی برسانند كه در قالب آن امكان نمایش ی مجوزهای لازم برای حركت كشتی های ایرانی فراهم گردد. در كنار آن شركت های بیمه باز در این بخش فعال شده و كار خودرا ادامه می دهند.
معاون حمل و نقل وزیر راه باز در نشست خود از ضرورت اولویت بندی طرح ها گفت و اشاره كرد: در شرایط فعلی و با عنایت به مشكلات اقتصادی موجود در كشور اولویت بندی پروژه ها یك مساله مهم و جدی به شمار می آید كه در قالب آن وزارت راه و شهرسازی طرح جامع خودرا پیگیری می كند.
آدم نژاد، اظهار نمود: همانطور كه وزارت راه و شهرسازی توانست در سال های گذشته با یك برنامه ریزی جدی برخی از پروژه های اولویت دار خودرا پیگیری كند، در سال های آینده باز با عنایت به محدودیت های مالی اساسا تلاش می نماییم كه پروژه ها را به شكلی جدی دنبال نماییم. در چارچوب طرح جامع حمل و نقل تلاش میگردد پروژه ها و طرح هایی در دستور كار قرار گیرد كه در راه توسعه كشور اهمیت جدی داشته باشد.
وی با بیان این كه باید موانع توسعه در راه ترانزیت ایران برطرف شود، اظهار نمود: تلاش ما این است كه با یك ساختار نظام مند مسئولیت اجتماعی وزارت راه و شهرسازی را به مرحله ی نهایی برسانیم و با فعال كردن تشكل های صنفی و هوشمندسازی حمل و نقل مقدمات برای گسترش نفوذ ترانزیتی كشور فراهم گردد.
در ادامه این نشست امیر امینی، معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی باز از تصویب اساسنامه صندوق توسعه حمل و نقل آگاهی داد و اظهار داشت: این اساسنامه كه با هدف حل مشكل منابع مالی در حمل و نقل كار خودرا آغاز می كند، می تواند خیلی از دغدغه ها در عرصه های تامین ناوگان، راه اندازی زیرساخت ها و امور بیمه را برطرف كند.
وی با اشاره به حل مشكل محاسبه مالیات سرمایه گذاران در عرصه های حمل و نقل تشریح كرد: یكی از مشكلاتی كه ما در سال های گذشته با آن روبه رو بودیم بحث چگونگی محاسبه میزان مالیات در سال های بهره برداری از پروژه ها بود. خوشبختانه سه روز قبل با امضای موافقت نامه میان وزارتخانه های راه و شهرسازی و اقتصاد تكلیف این مساله مشخص شد.
تلاش برای كاهش مشكلات سرمایه گذاران و بهبود شرایط حمل و نقل با اجرای سیاست هایی مانند ستاندن الكترونیكی عوارض بخش اصلی صحبت های امینی را تشكیل می داد و با بیان وی طرح حذف باجه های عوارض از خرداد ۹۸ رسما كلید می خورد.
به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، با اختتام كار نمایشگاه در روز نخست، فردا (دوشنبه) معاونان هوایی و جاده ای وزیر راه وشهرسازی با حضور در مصلی تهران به سوال خبرنگاران پاسخ خواهند داد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب