مسیرساز
رئیس شورای شهر تهران:

گاهی اوقات مصوبات شورا توان حفاظت از باغات را ندارد

گاهی اوقات مصوبات شورا توان حفاظت از باغات را ندارد

مسیرساز: رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: گاهی اوقات مصوبات شورا هم نمی تواند از باغات محافظت كند.


به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در جریان نخستین نشست باغ های گمشده تهران كه به منظور بررسی چالش ها و راهكارهای حفظ باغات تهران با همت جامعه مهندسان مشاور و كمیسیون معماری شورای شهر تهران برگزار شد، با اشاره به اینكه باغ های گمشده، وضعیت امروز تهران را نشان می دهد، اظهار داشت: شاید اگر عنوان برنامه را شهر گمشده تهران می نامیدیم می توانستیم وضعیت تهران را به خوبی نشان داده و نسبت به گذشته مقایسه نماییم.وی در ادامه خاطر نشان ساخت: تصور می كنم عنوان این نشست به اندازه كافی گویای وضعیت امروز تهران باشد و شاید بهتر باشد از واژه شهر گمشده برای توصیف فاصله وضعیت امروز تهران با نیم قرن گذشته آن استفاده نماییم، پنجاه سال در فرایند توسعه پایدار زمان چندان زیادی محسوب نمی گردد، خیلی از شهرهای توسعه یافته جهان در این بازه زمانی توانسته اند مزیت ها و هویت خویش را حفظ كنند، تصویر این شهرها با وجود نوسازی و مدرنیزاسیون در سازه ها، سیستم حمل ونقل وسایر خدمات شهری، چشم انداز كلاسیك خویش را حفظ نموده است اما متاسفانه نتوانسته ایم این مورد را در تهران رعایت نماییم و تهران امروز با تهران نیم قرن قبل به لحاظ هویت شهری و جاذبه های زیست پذیری قابل مقایسه نیسترییس شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان ساخت: یكی از مولفه های اصلی هویت تهران قدیم، برخورداری از فضای سبز و باغات شاداب ونشاط آور بوده است در صورتی كه بخش قابل توجهی از فضای سبز و باغات تهران، جای خویش را به سازه های معوج، نامتقارن و ناهماهنگ با بافت شهری داده اند، ساختمانهای بلند مرتبه ومتراكم مسكونی و مجتمع های پرشمار تجاری، جایگزینی نازیبا و غیرمفید برای باغات از دست رفته تهران شده اند و این مورد همه شهروندان، حتی ساكنان این ساختمانها را می آزارد.محسن هاشمی اضافه كرد: در نیمه دوم سال ابعاد این خسارت با پدیده هایی نظیر تشدید آلودگی هوا وترافیك بیشتر آزار دهنده می شود، فروش بی ضابطه تراكم و شهر فروشی بی رویه موچب شده است تا توسعه بزرگراهی و خودرو محور شهر هم نه تنها حلال مشكل حمل ونقل نباشد بلكه گره كوری بر معضلات شهروندان بیافزاید.وی با اشاره به اینكه شاید نتوان خیلی از باغات و فضای سبز از دست رفته شهر را بازگرداند اظهار داشت: اقداماتی نظیر احداث پاركها و فضای سبز حاشیه ای هم نمی تواند همه نتایج فقدان فضای سبز نابود شده در بافت شهری را جبران كند، اما به نظر می آید در نهضت "دوباره تهران" ما نیاز مند به بازسازی و شبیه سازی مولفه های تهران قدیم در جهت چند محور اصلی هستیم.رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه اظهار داشت: اجرای TODیا توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی باید به یكی از محورهای اصلی توسعه پایدار تهران تبدیل گردد، تغییر سیاست خودرو محوری به انسان محوری كه بر استفاده از حمل ونقل عمومی و همراهی وهمباشی شهروندان با یكدیگر تاكید دارد، استفاده از پیاده راهها و مسیرهای دوچرخه سواری هم یكی از دیگر از روشهایی است كه می تواند فضای باغات تهران قدیم را با شبیه سازی مسیرهای پیاده راه و دوچرخه رو فراهم آورد، تجربه كه در بخشهایی از تهران نظیر بلوار كشاورز شروع شد اما به انجام نرسید.وی محور دوم را استفاده از فضاهای ذخیره شهری در نقاط مركزی و نه حاشیه ای شهر جهت بازآفرینی باغات دانست و اضافه كرد: اراضی عباس آباد و برخی اراضی نظامی كه مقرر است تغییر كاربری داده شود از بسترهای مناسب برای بازآفرینی باغات تهران است.هاشمی تصریح كرد: شورای شهر تهران ومدیریت شهری جدید، صیانت از باغات تهران را سرلوحه سیاستهای خود در بخش محیط زیست شهری قرار داده است، البته اینكه از تغییر كاربری باغات جلوگیری شود به معنای جلوگیری از تخریب باغات و فضای سبز نیست، البته جای این گلایه از برخی مهندسان مشاور هم وجود دارد كه در تغییر كاربری و تبدیل فضاهای پیش بینی شده در طرح تفضیلی به سایر كاربری ها همراهی كردند.وی اضافه كرد: به نظر می آید پایبندی از اخلاق حرفه ای و تثبیت مسئولیت پذیری حرفه ای از چالشهای امروز جامعه مهندسی كشور است كه بخش عمده از كاهش كیفیت، نقض اهداف ومصالح عمومی و تضاد منافع در همین حوزه روی می دهد، به طور نمونه می توان به پروژه اطلس مال اشاره نمود كه فضایی با كاربردی پاركینگ عمومی و ایستگاه مترو را در روبروی پارك نیاوران به پیشنهاد مشاور و البته اعمال فشار مدیران وقت به كاربری تجاری تبدیل كردند، و منطقه ای را كه هم اكنون هم با گره های ترافیكی مواجه می باشد، بدون مطالعات ترافیكی تحت بارگذاری سنگین 160 هزار مترمربعی و 1600 درصدی قرار دادند كه از این نمونه موارد متعددی می توان عرضه كرد.به گفته هاشمی خیلی از باغات تهران توسط مالكان آنها خشكانده شده اند تا بتوانند در آن برج باغ احداث كنند و گرچه با عدم صدور جواز و تغییركاربری، سازندگان به هدف خود نرسیده اند اما خسارت وارد شده به فضای سبز و درختان نابود شده هم جبران نشده است.وی افزود: ازاین رو مدیریت شهری بایست بر احیا باغها و فضای سبز خصوصی خشك وتخریب شده تمركز داشته باشد.محسن هاشمی خاطر نشان ساخت: مبحث دیگر مهندسی مجدد فضای سبز در تهران است، تناسب فضای سبز و باغات با اقلیم تهران و شرایط جدید آب وهوایی یكی از مولفه هایی است كه باید در احیا باغات تهران در نظر گرفته شود و بحران آب در این مورد مدیریت گردد.رییس شورای شهر تهران اظهار داشت: در مجموع می توان اظهار داشت كه ما برای بازگرداندن هویت سبز تهران، مسیر دشوار و طولانی در پیش رو داریم اما یكی از محورهای خواست عمومی كه در انتخابات اخیر شورای شهر تهران باعث رقم خوردن نصاب جدیدی از مشاركت و اقبال عمومی به مدیریت شهری شده است، تولید تحول در این بخش است تا بتواند تهران را به "شهر زندگی" تبدیل كند و بدون شك باغات وفضای سبز تهران در این مورد نقشی كلیدی ایفا می كند.وی اظهار داشت: انتظار ما از جامعه مهندسین مشاور آن است كه برپایه نیازها وانتظارات شهروندان، در رقم خوردن چشم انداز و طرحی سازگار و متناسب با اقلیم، هویت و شرایط تهران نقش خود رابه خوبی ایفا كنند.

1397/04/27
15:22:53
5.0 / 5
4497
تگهای خبر: احداث , تخریب , ترافیك , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی