مسیرساز
مهر گزارش می دهد؛

تحریم ها برمترو تاثیر ندارد، نیاز به اعتبار اورژانسی برای مترو

تحریم ها برمترو تاثیر ندارد، نیاز به اعتبار اورژانسی برای مترو

مسیرساز: برخی اعضای شورای شهر تهران معتقدند باید قبل از آغاز فاز نخست تحریم ها، تجهیزات مورد نیاز خط ۶ خریداری شود اما رئیس شورای شهر تهران می گوید تحریم ها تاثیری بر مترو ندارد.


به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، این روزها خط ۶ و ۷ متروی تهران یكی از مقاصد بازدید اعضای شورای شهر است. از اعضای كمیسیون عمران و حمل و نقل تا بازدید های انفرادی اعضا و آخرین بازدید كه اعضای كمیسیون برنامه و بودجه از این دو خط داشتند.در این بازدید مسئولان شهری نسبت به آغاز تحریم ها و تاثیری كه بر توسعه مترو خواهد گذاشت اخطار دادند و اعلام نمودند آغاز تحریم ها می تواند برای مترو بحران ساز باشد.خط ۶ مترو ۹۵ درصد فعالیت عمرانی آن به اتمام رسیده اما در بخش تجهیزات پیشرفت چندانی نداشت بنا به قول مسئولان مترو ۱۲۰ میلیون یورو برای سیگنالینگ، تجهیزات، پله برقی و آسانسور در خط ۶ لازم استمرتضی الویری رییس كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اعتقاد دارد برای آن كه این خط تا آخر امسال به بهره برداری برسد، تامین منابع و ثبت سفارش باید در یك بستر زمانی فوری صورت گیرد. چون كه از ۱۵ مرداد ماه وارد فاز جدید می شویم و وارد كردن مواد لازم سخت می گردد.او با اشاره به اینكه در این خط پیشرفت زیاد بوده است؛ اما تجهیزات كمتری نصب شده، می گوید: ما برای خرید تجهیزات این خط كمتر از ۴۵ روز فرصت داریم كه باید هر چه سریع تر این مهم حل و فصل شود.سید حسن رسولی نایب رئیس كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران هم پیشنهاد مالی اش برای تامین مالی در مدت كوتاه باقی مانده تهاتر است او در مورد خط ۶ و ۷ مترو می گوید: در حالی اتمام این پروژه ها نیاز به ۱۰۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد كه شهرداری منابع نقدی ندارد و ادامه كار تنها با تهاتر امكان پذیر است.در حالی كه مترو برای تكمیل دو خط ۶ و ۷ نیاز به اعتبار اورژانسی دارد معاونت حمل و نقل و ترافیك هم در این مدت به راحتی فرصت های مالی خویش را از دست داده است و تنها به فروش زمین های تهران برای تكمیل خطوط مترو امید بسته است.محمدعلی كرونی، دبیر كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، درباره این فرصت های از دست رفته به مهر می گوید: برای تكمیل خطوط ۶، ۷ و ۳، فاینانس پیش بینی شده بود كه دو فاینانس مهلت اعتبار آن از دست رفت، از این سه اعتبار خارجی برای خطوط ۶ و ۷ یك اعتبار ۳۴۸ میلیون یورویی برای خط ۶ است كه از جانب چین و بانك عامل آن هم مشخص شده كه تاریخ مهلت آن منقضی شده است و باید در شورای اقتصاد این مجوز تمدید شود. همینطور فاینانس ۳۴۸ میلیون یورویی دیگری برای خط ۷ پیش بینی شده بود كه باز هم به همین سرنوشت دچار شده است.او ادامه می دهد: فاینانس ۴۵۰ میلیون یورویی هم برای خط ۳ در نظر گرفته شده كه بانك عامل ندارد و شورای اقتصاد مجوز آن را صادر نكرده است. از این سه فاینانس، دو فاینانس همچنان امكان محقق شدن دارد و اگر مسئولان حمل و نقل تهران وقت را هدر نمی دادند، به راحتی قابل تحقق بود و خطوط ۶و ۷ با مشكل مالی كمتری تكمیل می شد. اما برای تامین اعتبارات لازم در این مدت كوتاه باقی مانده چه باید كرد؟پیشنهاد مجید فراهانی عضو كمیسیون برنامه وبودجه انتشار اوراق مشاركت است. وی در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: سریعترین راهكار بحث تامین مالی برای خرید تجهیزات خط ۶ مترو انتشار اوراق مشاركت است.فراهانی با بیان این كه سال قبل در لایحه بودجه كل كشور به شهرداری ها اجازه داده شده برای تامین اعتبارات لازم اوراق مشاركت منتشر كنند اضافه می كند: شهرداری مشهد امسال ۷۰۰ میلیارد برای توسعه مترواوراق مشاركت منتشر نمود و طی یك هفته این اواراق توسط مردم خریداری شد.این عضو شورای شهر تهران اضافه می كند: سود این اوراق مشاركت از وامی كه از جانب بانك ها داده می شود كم تر است و نیمی از بازپرداخت آن هم توسط دولت انجام می گردد.به گفته وی امسال شهرداری تهران مجوز انتشار ۴ هزار میلیارد را دارد كه می تواند در مدت باقی مانده از آن استفاده نماید و در مورد تضمین آن از جانب بانك عامل هم به زودی(طی دو هفته آینده) تركیب هیات مدیره یك بانك خصوصی متعلق به كلان شهر ها تعیین تكلیف می گردد.اما محمد علیخانی رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اعتقاد دارد تحریم ها سبب توقف توسعه مترو نمی گردد اما هزینه را افزایش خواهد داد. پیشنهاد او برای تامین اعتبارات لازم سود آور كردن مجتمع های ایستگاهی است.اما محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران اعتقاد دارد تحریم ها هیچ تاثیری بر مترو ندارد زیر ساخت مترو بومی است.او ادامه می دهد: ۸۰ تا ۸۵ درصد ساخت مترو در بخش ساخت تونل، سیویل و ایستگاه ها بومی است و ۴۰ درصد تجهیزات مترو هم بومی سازی شده ازاین رو تحریم ها اثری در مترو نخواهد داشت. هاشمی در حالی از بی تاثیر بودن تحریم ها بر مترو سخن می گوید كه به قول خود تنها ۴۰ درصد از ساخت تجهیزات مترو بومی است و خط ۶ مترو در بخش تونل سازی و ایستگاه ها تكمیل است و تنها نیاز آن تجهیزات است.

1397/04/18
15:46:03
5.0 / 5
5150
تگهای خبر: حمل و نقل , ساخت , شهردار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی