به گزارش مسیرساز معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام نمود كه با عنایت به پیشرفت ۳۲ درصدی پروژه راه آهن چابهار به زاهدان می توان انتظار داشت این طرح ظرف یك برنامه چهار ساله به بهره برداری برسد.
خیرالله خادمی در گفت وگو با ایسنا خاطرنشان كرد: خوشبختانه كار در راه آهن زاهدان به چابهار با قدرت ادامه دارد و هم اكنون حدود ۳۰۰۰ نفر با بیش از ۱۳۰۰ دستگاه فنی فعال در پروژه مشغول به كار هستند.
به گفته وی این پروژه ۶۱۰ كیلومتری كه كار اجرای آن در اختیار قرارگاه خاتم الانبیا سپاه است، در حوزه زیرسازی به پیشرفت ۴۵ درصدی و در كل پروژه به پیشرفت ۳۲ درصدی رسیده است.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره میزان اعتبار مورد نیاز این پروژه هم اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، این طرح برای تكمیل به حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. یكی از طریق های مدنظر ما برای تامین مالی این پروژه فاینانس هند بود كه خوشبختانه تفاهم نامه آن چندی پیش با تایید روسای دو كشور نهایی شد و امیدواریم به مرحله اجرا برسد.
خادمی با بیان این كه تا زمان نهایی شدن این فاینانس، كار خویش را مانند گذشته ادامه می دهیم درباره محل تامین منابع این طرح توضیح داد: در سال ۱۳۹۵ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان و در سال قبل حدود ۲۷۰ میلیارد تومان به این راه آهن اختصاص یافته است.
وی با اشاره به اینكه راه آهن زاهدان- چابهار فاز نخست كریدور ریلی شرق و جنوب شرق ایران به حساب می آید، توضیح داد: این پروژه بناست در نهایت چابهار را به زاهدان، بیرجند و سپس مشهد مقدس متصل كند و در این بین از شهرهایی مانند خاش و ایرانشهر عبور خواهد نمود. این كریدور ۱۳۶۰ كیلومتری كه طولانی ترین مسیر ریلی ایران به حساب می آید، امكان جابه جایی مسافران و نقش آفرینی قابل توجه در ترانزیت منطقه میان كشورهایی مانند هند، افغانستان و دیگر كشورهای آسیای میانه را خواهد داشت.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، این پروژه در نهایت حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد كه تامین بخشی از آن از جانب كشورهای خارجی و سرمایه گذاران بین المللی صورت خواهد گرفت و همین مبحث بخشی از دغدغه ها و برنامه ریزی های شركت ساخت در این حوزه به حساب می آید.
به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، چندی پیش پیش از سفر رئیس جمهوری ایران به هندوستان، تفاهم نامه ای برای تامین فاینانس راه آهن چابهار میان شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل و یك شركت هندی منعقد شد.
در صورت نهایی شدن اجرای این پروژه می توان انتظار داشت كه دومین حضور هند بعد از سرمایه گذاری مستقیم این كشور در بندر چابهار در ایران نهایی شود.
توسعه سواحل مكران و افزایش توان بندر چابهار در ترانزیت و ترانشیپ كالا یكی از اصلی ترین دغدغه های دولت در طول سال های گذشته بوده است.
موقعیت جغرافیایی چابهار و قرار گرفتن این بندر از نزدیكترین فاصله به اقیانوس هند این امكان را به وجود آورده كه با توسعه ظرفیت های دریایی و ریلی امكان آن به وجود بیاید كه این بندر ایرانی بعنوان یكی از هاب های دریایی منطقه به كار خود ادامه دهد.