مسیرساز

۱۳۰ میلیون تومان صرفه جویی در مصرف بنزین با برقی سازی هر تاکسی

۱۳۰ میلیون تومان صرفه جویی در مصرف بنزین با برقی سازی هر تاکسی

به گزارش مسیرساز، مدیرعامل سازمان نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اظهار داشت: برقی سازی هر تاکسی 130 میلیون تومان صرفه جویی در مصرف بنزین به همراه دارد.


به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، شادی مالکی مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به سبب بروز آلودگی هوا در پایتخت اظهار داشت: وجود شرایط جغرافیایی خاص کلان شهر تهران و عدم برون رفت آلاینده ها بصورت مطلوب از سطح شهر از عوامل آلودگی هوا در پایتخت محسوب می شود. وی ادامه داد: وجود بیش ۱۰ میلیون وسیله نقلیه موتوری در شهر تهران می تواند در آلودگی هوای پایتخت اثرگذار باشد و امروز یکی از اشکالات جدی ما شاید این تعداد بیش از اندازه خودرویی هست که در شهر تهران درحال عبور است؛ همین طور عوامل مؤثر بر آلایندگی هوا به دو دسته تقسیم می شود، منابع ثابت و منابع متحرک که منابع متحرک در تولید آلاینده های گازی سهم ۸۱ درصدی، در تولید ذرات معلق سهم ۶۱ درصدی و در تولید آلاینده های گازی از ۸۱ درصد حدود ۳۷ درصد خودرو های سواری در این مساله دخیل هستند. مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اضافه کرد: میزان انتشار کربن ازطریق یک خودروی شخصی بصورت سالانه با پیمایش حدود ۱۶۰۰۰ کیلومتر یک و نیم تُن هست و برای خودرو های تاکسی این عدد به چندین برابر بطورمثال ۶ تا ۷ تُن حساب می شود؛ از طرف دیگر تاکسی ها همچون خودرو های پر پیمایش و پر عبور هستند، بطوریکه سهم تاکسی ها در حمل و نقل عمومی ۱۸ درصد است که شامل سه و نیم میلیون سفر روزانه از ۲۰ میلیون سفر داخل شهری می شود. مالکی اظهار داشت: در پایتخت ۸۰ هزار تاکسی وجود دارد که بالاتر از نیمی از این خودرو ها فرسوده می باشند، در سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران و امسال از شروع سال تا به امروز ۱۵۰۰ دستگاه خودرو نوسازی شده است و به متقاضیان امسال جزو سال هایی است که اتفاقات خوبی در عرصه نوسازی افتاده یعنی ما یک رشد ۱۸ درصدی داشتیم. وی اشاره کرد: در عرصه نوسازی تعداد محصولاتی که در سبد نوسازی به تاکسیرانان ارائه می شود از یک خودرو به چهار خودرو بالا رفته است که این مساله می تواند کمک شایانی به انتخاب بهتر تاکسیرانان در عرصه نوسازی باشد. مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان و ایجاد مشکل برای تاکسیرانان، اظهار داشت: سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در امتداد خدمت به تاکسیرانان در عرصه نوسازی برمبنای توافقات موفق شد تا وام هایی در اختیار تاکسیرانان قرار دهد که این مبلغ در گذشته ۵۰ میلیون تومان بوده است و سپس از ۵۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش داده شده است؛ اما در یک مقایسه در عرصه قیمت خودرویی که در حقیقت خودروی متعارف است قیمت خودرو های اختصاص داده شده برای تاکسی های پایتخت در سال قبل حدود ۱۰۰ میلیون تومان بوده و امسال حدود ۶۰۰ میلیون تومان شده است. یعنی افزایش دو برابری در قیمت خودرو داشتیم که این مساله نوسازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت را با مشکل رو به رو کرده است. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اظهار داشت: تا به امروز یک هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی وارد کشور شده و مراحل ترخیص آنها انجام و در مرحله تعیین مدل مالی هستیم. اولویت نوسازی برقی با واگذاری به رانندگان تاکسی فرسوده است؛ در واگذاری تاکسی های برقی بعد از ۱۷۲ دستگاه هم ایجاد زیرساخت های شارژ بود که تا حالا در ۱۷ جایگاه ۷۴ نازل شارژ فعال گردیده است. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اظهار داشت: ۸۰ هزار دستگاه تاکسی در تهران فعالیت دارد که بالاتر از نیمی از آنها فرسوده و تعدادی دیگر هم در مرز فرسودگی است. مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اظهار داشت: موضوع برقی سازی خودرو های ناوگان تاکسیرانی نیازمند حمایت ویژه از طرف دولت می باشد، اگر در محدوده های واقع در طرح های ترافیکی شما شاهد عبور خودرو های برقی باشید بطور قطع اثرگذار است و با کاهش آلودگی هوا مواجه خواهیم شد. وی ادامه داد: یک خودروی تاکسی که در شهر عبور می کند پیمایش حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتر خواهد داشت که در سال نزدیک به ۶ تا ۷ هزار لیتر بنزین مصرف خواهدنمود و با احتساب یارانه های دولتی بابت سهمیه سوخت که خودروی تاکسی دریافت می کند با بنزین قیمت ۱، ۵۰۰ تومان و یا سه هزار تومان آزاد حدودا معادل ۱۳۰ میلیون تومان هر تاکسی صرفه جویی در مصرف بنزین را دارد. مالکی اشاره کرد: باید توجه داشت هر خودروی برقی تاکسی در سطح شهر با یک دفعه شارژ چنین مسافتی را طی می کند که حدودا معادل ۱۳۰ میلیون تومان صرفه جویی در مصرف بنزین توسط هر تاکسی پایتخت است. اگر ۵۰ هزار خودروی تاکسی حال حاضر شهر را برقی سازی نماییم. با یک محاسبه عددی و باتوجه به ناترازی بنزین، آیا هزینه واردات بنزین بیشتر است یا میانگین قیمت دلاری یک خودرو کدام به صرفه تر هست؟ وی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می گفت، در خاتمه اظهار داشت: البته این وضعیت در کل کشور قابل رؤیت است یعنی از حدود ۳۰۰ هزار دستگاه تاکسی که در شهرهای مختلف کشور فعالیت می نمایند بالاتر از ۲۰۰ هزار دستگاه وضعیت مناسبی ندارند و یا گرفتار فرسودگی هستند.


منبع:

1403/11/01
10:25:03
5.0 / 5
12
تگهای خبر: ترافیك , تولید , حمل و نقل , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی