گزارش سازمان هواپیمایی درباره ی حادثه بوئینگ ۷۳۷ در فرودگاه امام(ره)
به گزارش مسیرساز، سازمان هواپیمایی کشوری با انتشار گزارشی بعضی از ابعاد حادثه روز سه شنبه (هجدهم دی ما در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) را تشریح نمود.
به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، سه شنبه شب یک پرواز از مبدا فرودگاه امام خمینی(ره) قصد عزیمت به فرودگاه ازمیر ترکیه را داشت که خلبان در زمان برخاستن (تیک آف) پرواز، به اشتباه از تاکسی وی مجاور باند (TWY A) بجای باند پرواز (۲۹ چپ) بهره برد که با صدور بموقع دستور انصراف از پرواز توسط کنترلر برج مراقبت پرواز، این رویداد هیچ نوع لطمه و خسارتی به همراه نداشت.
سازمان هواپیمایی کشوری بتازگی گزارشی در این خصوص ارایه داده که در ادامه آمده است:
در پی کسب اطلاع از رویداد حادثه جدی مبادرت به برخاستن از Twy فرودگاه امام خمینی (ره) ازطریق یک فروند هواپیمای B737 در مورخه ۱۴۰۳/۱۰/۱۸، هماهنگی لازم برای اعزام تیم بررسی حادثه به فرودگاه مذکور صورت گرفته که گزارش مقدماتی حادثه به شرح زیر منتشر می شود.
در تاریخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۸ هواپیمای بوئینگ ۵۰۰- ۷۳۷ شرکت هواپیمایی کاسپین با علامت ثبت EP-KPC در ساعت ۲۲: ۲۴ به وقت محلی UTC 18: 54 و با حدود یک ساعت تاخیر با ۸۹ نفر مسافر و ۱۱ خدمه جهت انجام پرواز شماره ۷۹۱۲ از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران به مقصد فرودگاه ازمیر ترکیه، بعد از انجام مراحل معمول قبل از پرواز و دریافت مجوز تاکسی از برج مراقبت پرواز از موقعیت شماره ۱۰۲ پارکینگ فرودگاه بوسیله Twy U، N به سوی باند ۲۹ چپ آغاز به حرکت کرده که خلبان با دریافت هشدار TCAS Failure روبه رو شده و با هماهنگی برج مراقبت پرواز در تقاطع Twy N.A توقف کرده تا موضوع ارزیابی شود و سپس نفر فنی داخل پرواز را فراخوانده تا نسبت به عیب یابی و رفع ایراد اقدام گردد.
پس از اقدام نفر فنی مشکل بر طرف شده و خلبان ضمن دریافت تاییدیه صحت سامانه TCAS Transponder، از برج مراقبت پرواز مجوز برخاستن از باند ۲۹ چپ را درخواست کرده و برج مراقبت نیز مجوز لازم را صادر کرده است. در این زمان خلبان به تصور توقف در آغاز باند ۲۹ چپ، مبادرت به برخاستن از Twy A کرده که بعد از رسیدن به سرعت ۱۳۰ نات، کنترلر برج مراقبت پرواز متوجه خطای خلبان شده و بموقع دستور انصراف از پرواز را صادر کرده و هواپیما در زمان UTC 18: 55 در Twy مذکور متوقف شده و خلبان ضمن نظارت به شرایط موجود و اطمینان از صحت هواپیما با هماهنگی برج از Twy F به پارکینگ مراجعت و نسبت به تخلیه مسافرین اقدام شده است.
پس از اطلاع از وقوع رویداد مذکور، بلا فاصله نماینده این دفتر به فرودگاه امام خمینی (ره) اعزام و شدت رویداد، "حادثه جدی" ارزیابی گردید و متعاقباً نسبت به جمع آوری مستندات، انجام مصاحبه با خلبانان پرواز و دریافت دستگاه های ثبت و ضبط پروازی اقدام نموده تا بررسی های لازم بر طبق بخشنامه بررسی سوانح و حوادث مصوب هیات وزیران و ضمیمه شماره ۱۳ پیمان شیکاگو انجام پذیرد.
همچنین شرکت هواپیمایی کاسپین ضمن جایگزین کردن هواپیما و خدمه پروازی نسبت به انتقال مسافرین به مقصد با تاخیر شش ساعته اقدام نمود.
هم حالا دستگاه های ثبت و ضبط اطلاعات پرواز هواپیما با موفقیت بازخوانی شده و در اختیار تیم بررسی حادثه قرار گرفته است و جلسات کارشناسی برای ریشه یابی علت وقوع حادثه و تعیین اقدامات اصلاحی ادامه دارد که مراتب متعاقباً به استحضار خواهد رسید.
لازم به ذکر است که سازمان هواپیمایی کشوری قبل از این، هشدار ایمنی لازم را بصورت عمومی و رسمی در تاریخ ۱۴۰۳/۰۸/۲۶ برای پیش گیری از حوادث مشابه صادر کرده بوده که موضوع توسط خلبانان پرواز مورد توجه قرار نگرفته است.
ضروری است که کلیه شرکت های هواپیمایی و سایر ارائه دهندگان خدمات هوانوردی باتوجه به مفاد آن از تکرار این وقایع جلوگیری نمایند.
منبع: مسیرساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب