رئیس سازمان راهداری خبر داد
اعمال عوارض جدید آزادراهی بصورت پیمایشی از شروع بهمن ماه
مسیرساز: رییس سازمان راهداری با اشاره به این که عوارض جدید 5 بزرگراه دولتی مصوب و بررسی های تکمیلی نیز انجام شد اظهار داشت که نرخ نباید در طول بزرگراه ثابت باشد، تصمیم بر این شد که عوارض جدید را برمبنای پیمایش اعمال نماییم.
به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، رضا اکبری در نشست خبری در همایش حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با اعلان اینکه امسال در بازه ۸ ماهه ۱۲میلیون تن ترانزیت جاده ای انجام شده که نسبت به سال قبل رشد خوبی داشته است، اظهار داشت: همین طور ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار مسافر بین المللی از مرزهای زمینی داشتیم.
وی در جواب اختصاص سوخت به ناوگان باری کامیون نیز اظهار داشت: چندسالی است که اختصاص سوخت برای کامیون ها برمبنای پیمایش اتفاق می افتد و مشکلی ندارد. اما تکلیف جدید داریم که اختصاص سوخت در راه شروع شود؛ به این صورت که کامیونی که در مبدا بارگیری می کند مبدا و مقصدش را در لحظه صدور بارنامه تعیین کند. این مسیر روی نقشه پیاده سازی شود. جایگاه های سوختی که در راه است به رانندگان اعلام گردد و کارت سوخت راننده فقط در آن جایگاه ها فعال شود.
رییس سازمان راهداری کشور اضافه کرد: این طرح جدید است و این مساله برمبنای ارزیابی ها می تواند از قاچاق سوخت پیشگیری کند. سوخت اضافی را بکاهد. رصد بار هم می تواند صورت گیرد. این طرح یکماه پیش آغاز شد. در ایام ابتدایی به سبب مشکلات ارتباطی و نرم افزاری با ایراداتی همراه بود.
وی افزود: عدم ارتباط با جایگاه های سوخت و عدم تعیین تکلیف، زمانی که کامیون ها بصورت خالی در راه تردد می کنند؛ همین طور عدم تعریف برخی محورها در سامانه و ایراداتی از این دست اعتراضاتی از شروع شروع طرح به همراه داشت که این ایرادات مرتفع شد. این طرح تکلیف قانونی می باشد.
اکبری در جواب افزایش نرخ عوارض ۵ بزرگراه دولتی نیز اظهار داشت: با توجه به این که پنج سال عوارض پنج بزرگراه افزایش پیدا نکرده بود و درآمدشان کفاف نگهداری از آنها را نمی داد از دوسال پیش افزایش نرخ عوارض درخواست شده بود. که این درخواست با طی مراحلی مصوب شد.
بگفته وی نرخ عوارض جدید مصوب و بررسی های تکمیلی نیز انجام شد. بر اساس این که نرخ نباید در طول بزرگراه ثابت باشد تصمیم براین شد که عوارض جدید را بر اساسی پیمایشی اعلام نماییم.
رییس سازمان راهداری اظهار داشت: این عوارض از شروع بهمن ماه اعمال می شود.
وی همین طور اضافه کرد: مبلغ عوارضی که قبلا پیشنهاد شده بود عدد بزرگی بود که می خواست کل ۵ همت هزینه را جبران کند. اما عددی که مصوب شده در خوشبینانه ترین حالت ممکن تنها ۲ همت درآمد دارد که نصف هزینه های آن هم نیست.
اکبری اشاره کرد: مردم نباید در جاده های آزادراهی کشته شوند، ولی بزرگراه های ما حادثه خیر شده اند یا حفاظ ندارند یا چاله دارند. چه کسی باید به داد مرد برسد که در آزاد راه ها کشته نشوند. هزینه این آزاد راه خرج مردم می شود. در این افزایش کوشیدیم عدالت محور باشیم. برای کاربران دائمی تخفیف قرار دادیم. علاوه بر این یکسری از سکونتگاه های مهم را در این راه حذف کردیم. آزاد راه باید خط کشی گرم با ماندگاری بالا داشته باشد باید بدون چاله و دارای حفاظ باشد. ماحصل این کار به سود مردم است.
وی در جواب سوال دیگری بر اساس مشکلات کامیون داران برای جابه جایی بار در شهرهای مختلف اظهار داشت: به شدت مخالف بومی گرایی هستیم. اعلام کردیم این رویه غلط است. اگر بومی گرایی در کشور رواج پیدا کند یعنی به هیچ کامیونی غیر از شهر خودش هیچ باری نمی دهند. هم اکنون ۳۵درصد کامیون های باری سرخالی هستند و در آن صورت ۵۰ درصد سرخالی می شوند. این موجب کاهش درآمد راننده ها و افزایش مصرف سوخت می شود که با این رویه مخالفیم.
منبع: مسیرساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب