مسیرساز

پایان جذابیت بازار مسکن

پایان جذابیت بازار مسکن

مسیرساز: معاملات آپارتمان در تهران به یک چهارم وضعیت نرمال رسیده است، همین طور نرخ افزایش قیمت مسکن نصف تورم عمومی بوده و به سبب رکود معاملات، تعداد مشاوران املاک درحال کاهش است؛ به همین دلیل شرایط فعلی نشان میدهد بازار مسکن فعلا برای سرمایه گذاری جذاب نیست.


به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، بازار ملک، فصل جابه جایی را با کسادی گذراند. دو ماه ابتدایی تابستان امسال معاملات مسکن شهر تهران در کانال ۳۰۰۰ فقره قرار داشت که رقم پایینی شمرده می شود.
به فاصله شش روز تا پایان شهریور هم خرید و فروش مسکن چنگی به دل نمی زند. تورم آپارتمان نیز بطور قابل توجهی کم شده است. رشد سالیانه قیمت مسکن در تهران از ۷۷ درصد مرداد پارینه به ۱۷ درصد در مرداد امسال رسیده که در مقایسه با تورم عمومی ۳۵ درصد کاهش قابل توجهی نشان میدهد. نرخ تورم مسکن تقریباً به نصف دیگر کالاها رسیده اما بطور کامل متوقف نشده است.
مرداد امسال نیز قیمت مسکن در تهران ۱.۲ درصد نسبت به تیرماه افزایش داشت و به ۸۸.۵ میلیون تومان در هر متر مربع رسید. این عدد نسبت به اوایل امسال ۸.۴ درصد رشد داشت. در مقایسه با مرداد سال قبل نیز ۱۶.۸ درصد افزایش نشان داد.
تعداد معاملات آپارتمان نیزدر ماه های تیر و مرداد امسال به ترتیب ۳۵۵۹ و ۳۶۶۵ فقره بود. در وضعیت نرمال تقریباً ۱۵ هزار واحد مسکونی در تهران خرید و فروش می شود. بدین سبب آمار گویای آنست که تعداد معاملات به یک چهارم وضعیت عادی رسیده است. بیشترین میزان ماهیانه تعداد معاملات طی سه سال قبل به میزان حدود ۱۴ هزار فقره در خرداد ۱۴۰۱ انجام شده که اکنون به حدود ۳۷۰۰ فقره کم شده است. اعداد و ارقام حکایت از آن دارد که در مقطع فعلی بازار مسکن برای سرمایه گذاران جذاب نیست. در عین حال متقاضی مصرفی نیز مجالی برای خرید پیدا نمی کند.
بررسی های میدانی از واسطه های ملکی نشان میدهد که عمده خرید و فروش ها از نوع تبدیل است. برخی متقاضیان مصرفی، مقطع فعلی را فرصت مناسبی برای خرید واحدهای مرغوب تر، بزرگ تر با سال ساخت کمتر یافته اند اما بازار از ظرفیت کافی برخوردار نیست که به خروج تدریجی مشاوران املاک از بازار ملک منجر گردیده است. آن طور که مسئولان اتحادیه املاک تهران می گویند به سبب رکود مسکن و هزینه های واحدهای صنفی، تعداد موارد ابطال پروانه مشاوران املاک از تعداد موارد صدور پروانه بیشتر شده است.


تورم سالیانه مسکن پایتخت در شرایطی به ۱۷ درصد رسیده که نرخ رشد اجاره بها در تهران از تورم عمومی سبقت گرفت و مرداد ۱۴۰۳ به ۴۵.۵ درصد رسید. این عدد برای مناطق شهری کل کشور ۴۹ درصد بود.
خرداد امسال و بعد از ۷۸ ماه رشد سالیانه قیمت مسکن در پایتخت تک رقمی شد و به ۹.۸ درصد رسید. اما در دو ماه بعد از آن شیب افزایشی داشت. بالاترین میزان افزایش قیمت مسکن در سه سال قبل مربوط به اردیبهشت ۱۴۰۲ بوده که عدد ۱۰۷ درصد به ثبت رسید.
تعمیق رکود مسکن در تهران به شهرهای اقماری سرایت کرده است. بررسی ها نشان میدهد نرخ های پیشنهادی آپارتمان در شهر جدید پردیس تا یک میلیارد تومان نسبت به سال قبل کم شده و در شهر پرند قیمت واحدهای مسکن مهر تا ۶۰۰ میلیون تومان کاهش را تجربه کرده است. برخی کارشناسان معتقدند بازار ملک احتمالاً تا انتهای سال جاری به روند کژدار و مریز ادامه می دهد.
کیانوش گودرزی ـ رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران - می گوید باتوجه به قیمتهای بالا معاملات به رکود رسیده و مردم نمی توانند خرید و فروش یا پیش خرید کنند. مسکن به جهت اینکه بتواند بازاری برای خود بوجود آورد مقداری طول می کشد. فکر می کنم حدود یک سال دیگر بطول بیانجامد تا مسکن از رکود دربیاید. البته مشروط به آنکه بازاری برای مسکن به وجود بیاید.
حسن محتشم ـ کارشناس بازار مسکن - نیز معتقد می باشد دولت چهاردهم احتمالاً سیاستهای انقباضی را در پیش بگیرد و نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند. این موجب می شود بخش مسکن در رکود باقی بماند. این که تا کی رکود ادامه خواهد یافت بستگی به این دارد که دولت تا چه حد از کاهش قدرت پول ملی پیشگیری کند. از آن طرف متقاضی مصرفی به تدریج تقویت و جلوی تقاضای سرمایه گذاری گرفته شود. بنظر می رسد با سیستمی که دولت جدید انتظار می رود اعمال نماید دوره رکود که از حدود دو سال قبل شروع شده ادامه پیدا می کند و ممکنست تشدید شود.



منبع:

1403/06/26
12:31:53
5.0 / 5
30
تگهای خبر: بازار , تولید , ساخت , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
دوستان مسیرساز
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی