مسیرساز

ارائه برنامه های بخش هوانوردی و فرودگاهی ستاد پزشکیان

ارائه برنامه های بخش هوانوردی و فرودگاهی ستاد پزشکیان

مسیرساز: برخی از اعضای بخش صنعت هوانوردی و فرودگاهی ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان به ارائه برنامه های این نامزد انتخاباتی در عرصه تخصصی صنعت هوانوردی و فرودگاهی پرداختند.


به گزارش مسیرساز به نقل از ایسنا، نشست خبری بخش صنعت هوانوردی و فرودگاهی ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری عصر سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ با حضور رامین کاشف آذر، آرمان بیات، محمد صادق دستفروشان و ناصر آقایی از اعضای ستاد صنعت هوانوردی ستاد انتخابات این نامزد انجام شد.
در این جلسه آرمان بیات رییس بخش هوانوردی و فرودگاهی ستاد پزشکیان به ارائه توضیحاتی درباره ی برنامه دولت پزشکیان در عرصه توسعه ناوگان هوایی پرداخت و اظهار داشت: در حوزه توسعه ناوگان هوایی ما دو راه حل داریم یکی بازآماد هواپیماهای روی زمین است و دیگری مرتبط به خرید و توسعه ناوگان است. فکر می کنم اگر فضای سیاسی به سمت باز شدن فضای ارتباطات بین المللی برود، ممکنست شرکتها دیگر خیلی راغب نباشند که پول خودرا درگیر تعمیرات کنند؛ البته این بدان معنا نیست که سیاست های زیربنایی در عرصه تعمیرات قطعات کنار گذاشته شود.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم مسیر فعلی را ادامه دهیم و بخواهیم بصورت نقد مبادرت به خرید هواپیما نماییم، نخواهیم توانست هواپیمای نو خریداری نماییم اما اگر بخواهیم ناوگان هوایی را بهسازی و جوانسازی نماییم و مبادرت به خرید هواپیمای نو یا دست دوم با سن محدود نماییم، بدون شک نیاز به لیزینگ داریم؛ در این خصوص نیز در ابتدا باید روابط بین الملل تسهیل شود و ریسک معامله با ایران کاهش پیدا کند. در برجام یکی از اشکالاتی که صورت گرفت این بود که هیچ تامین اعتبار کننده ای قبول نکرد که تامین مالی کند و هیچ بیمه ای در این خصوص قبول مسئولیت نکرد.
این فعال صنعت هوانوردی اظهار داشت: اگر بخواهیم ناوگان هوایی کشور را بهسازی نماییم، با سرمایه موجود راهی نداریم جز استفاده از منابع سرمایه خارجی که این مساله نیز به مسائل سیاسی و سیاست بین الملل مرتبط می باشد. علاوه بر این و از همه مهمتر نوسازی ناوگان هوایی کشور و خرید هواپیما به طور لیزینگی نیازمند عضویت کشور در کنوانسیون کیپ تاون است که یکی از برنامه های دکتر پزشکیان در عرصه هوانوردی پیوستن به این کنوانسیون است. کنوانسیون کیپ تاون معاهده ای برای مدیریت و شفاف شدن هرچه بیشتر قراردادهای اجاره یا خرید لیزینگی هواپیماست.
رامین کاشف آذر از فعالان حوزه هوانوردی نیز در این جلسه با ابراز تاسف از عدم توجه کاندیداهای انتخابات به موضوع صنعت هوایی اظهار داشت: متاسفانه در مناظره های انتخاباتی و برنامه های تلویزیونی هیچ کدام از کاندیدهای محترم خیلی بخش هوایی و هواپیمایی برجسته نشده است و این از نگاهی نشأت می گیرد که این صنعت را لوکس تلقی می کنند در صورتیکه این نگاه بطورکامل غیر واقع بینانه است و این صنعت از ضرورت های اجتناب ناپذیر یک جامعه مدرن است. هیچ کشوری اگر نتواند صنعت حمل و نقل هوای مناسبی را تدوین و مورد بهره برداری قرار دهد، نمی تواند رشد اقتصادی بالا را تجربه کند.
وی افرود: سیاست دولت پزشکیان در عرصه حمل و نقل هوایی این است که بازار را به سمت بازاری کامل ببریم نقطه تعادلی برسانیم و این اقدام نیز بوسیله افزایش قیمت بلیت نخواهد بود. آزادسازی قیمت امروز با رها شدگی مواجه می باشد و علت آن نیز این است که سالیان سال است دولتی ها فنر قیمت را نگه داشته اند؛ در وضعیت فعلی از دو طریق می توان بازار را به سمت وضعیت تعادلی رساند؛ یکی از آنها افزایش تعداد هواپیماها و صندلی ها و دیگری افزایش قیمت صندلی است.
این فعال حوزه هوانوردی با تأکید بر لزوم شنیده شدن صدای ذینفعان صنعت هوایی عنوان کرد: ما باید سالیان قبل به فکر این مساله می افتادیم و کم کم نرخها را افزایش می دادیم و همزمان با افزایش نرخها نوسازی ناوگان را تسهیل می کردیم و آنرا توسعه می دادیم. امروز خواه ناخواه کمبود هواپیما داریم و تا زمان حل این مشکل همچنان این معضل وجود دارد. سیاست اصلی دولت باید این باشد که نوسازی ناوگان هوایی را اجرائی کند.
کاشف آذر همین طور در پاسخ به این پرسش که باتوجه به دریافت سوخت یارانه ای از طرف شرکت های هواپیمایی، آیا بنا بر آزادسازی نرخها در دولت پزشکیان است اظهار داشت: دولت پزشکیان در چند ماه آتی با رهاسازی نرخها کنار نخواهد آمد بلکه باید در فضایی منطقی و کارشناسی دراین زمینه تصمیم گیری کرد تا همزمان که به تقویت بنیه خطوط هوایی توجه می نماییم، مراقبت نماییم تا رهاسازی نرخها ادامه پیدا نکند.
محمد صادق دست فروشان یکی دیگر از فعالان حوزه هوانوردی و اعضای ستاد صنعت هوانوردی و فرودگاهی ستاد انتخابات پزشکیان در این جلسه عنوان کرد: آن چه موجب شد ما وارد این عرصه شویم و از آقای پزشکیان حمایت نماییم این است که برمبنای اعتقاد قلبی ما دکتر پزشکیان یک رییس جمهور ایده آل برای کشور است.
وی با اعلان اینکه «مهمترین پیشران رشد ۸ درصدی، سیستم های هوانوردی و فرودگاهی است»، اظهار داشت: آن چه مورد نظر دولت پزشکیان است گسترش زیرساخت های فرودگاهی است چونکه ما یک عقب ماندگی در عرصه زیرساخت های فرودگاهی داریم که آن هم به سبب تحریم هاست. آن چه که در دولت آقای پزشکیان مورد تاکید قرار خواهد داشت استفاده از متخصصین و شایسته سالاری است. ان شاءالله با رفع تحریم ها بتوانیم صنعت هواپیمایی را که شامل ایرلاین ها، فرودگاه ها و صنایع وابسته دیگر هستند از بن بست موجود نجات دهیم.
ناصر آقایی از دیگر فعالان حوزه هوانوردی نیز در این جلسه خبری اشاره کرد: آن چه که مسلم است این است که امروز منابع درآمدی که از حوزه فرودگاهی برای کشور و برای صنعت هوای قابل احصا است، مورد غفلت واقع شده است، در صورتیکه قابلیت های قابل اتکا در این صنعت وجود دارد. امیدوار هستم روز شنبه با انتخاب آقای پزشکیان به عنوان رییس جمهور طرحی نو در صنعت هوایی در اندازیم.
وی با اعلان اینکه «طی سالهای قبل ضربه های بسیاری به منابع درآمدی حوزه هوانوردی وارد شد»، عنوان کرد: به سبب عدم اشراف به شرایط بین المللی برای افزایش درآمدهای غیر هوانوردی، سبد این درآمدها که درآمدهای پایداری نیز هستند، در کشور کوچک تر می شود و امروز این سبد کمتر از ۱۵ درصد درآمدهای صنعت هوانوردی کشور را تشکیل می دهد. امروز همین طور در عرصه درآمدهای بخش غیر هوانوردی هیچ فضایی را برای بخش خصوصی نگذاشته ایم و ظرف ۵ سال قبل یک مورد قرارداد سرمایه گذاری در ۵۴ فرودگاه کشور نداشتیم و درحال رقابت با بخش خصوصی هستیم.



1403/04/13
10:11:19
5.0 / 5
222
تگهای خبر: بازار , حمل و نقل , زیرساخت , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
دوستان مسیرساز
مسیر ساز
مسیر ساز
masirsaz.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مسیرساز محفوظ است

مسیرساز

حمل و نقل و راهسازی