بیلبوردهای شهری، پل ارتباطی موثر بین کاندیداها و شهروندان
مسیرساز: اقدام سازمان زیباسازی شهر تهران در اختصاص فضای تبلیغاتی به کاندیداهای ریاست جمهوری، نمونه ای از استفاده بهینه از فضاهای عمومی برای ارتقای آگاهی عمومی و ایجاد فرصت های برابر برای همه است.
به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، اقدام سازمان زیباسازی شهر تهران در اختصاص فضای تبلیغاتی به کاندیداهای ریاست جمهوری، یک گام مثبت در امتداد ارتقای آگاهی عمومی و ایجاد فضایی برابر برای همه کاندیداها شمرده می شود. اما این اقدام از دیدگاه دیگری نیز قابل بررسی است. بیلبوردهای شهری یکی از مؤثرترین ابزارهای تبلیغاتی هستند که تأثیرگذاری بالایی بر مخاطبان خود دارند، اهمیت این نوع تبلیغات از آن جهت است که مخاطب آن تمام شهروندان با سلایق و گرایش های متفاوت هستند. برخلاف رسانه های دیگر مثل تلویزیون و فضای مجازی، بیلبوردهای شهری هیچ نوع فیلتر یا انتخاب خاصی برای مخاطبان خود ندارند. این بدین معناست که هر فردی که در سطح شهر حرکت می کند، خواه ناخواه با این تبلیغات مواجه خواهد شد و پیام های آنرا دریافت می کند. یکی از اشکالات اساسی تبلیغات در صداوسیما این است که تمامی افراد جامعه مخاطب این رسانه نیستند. برخی افراد به دلیلهای مختلف مثل مشغله های روزمره، علاقه نداشتن به برنامه های صداوسیما یا حتی نبود دسترسی به تلویزیون، از این رسانه استفاده نمی کنند. در نتیجه، پیام های تبلیغاتی که بوسیله صداوسیما منتشر می شود، به همه ی شهروندان نمی رسد. از طرف دیگر، در فضای مجازی نیز مردم برمبنای علایق و سوگیری های شخصی خود، صفحات و کانال های خاصی را دنبال می کنند. این مساله موجب می شود که خیلی از افراد هیچ وقت با تعدادی از محتواها و پیام های تبلیغاتی روبه رو نشوند. در مقابل، تبلیغات شهری مانند بیلبوردها این مزیت را دارند که تمامی افراد، بدون توجه به سلایق و گرایش های شخصی، با این تبلیغات مواجه می شوند. این امر خصوصاً در زمان انتخابات اهمیت بیشتری پیدا می کند. با نصب بیلبوردهای تبلیغاتی کاندیداهای ریاست جمهوری در نقاط مختلف شهر، امکان دسترسی برابر و عادلانه به اطلاعات برای همه ی شهروندان فراهم می شود. این اقدام نه فقط به افزایش آگاهی عمومی کمک می نماید، بلکه موجب می شود همه ی کاندیداها فرصت برابر برای معرفی برنامه ها و اهداف خود داشته باشند. علاوه بر این، باید به این نکته اشاره نمود که حتی صداوسیما نیز از اهمیت بیلبوردهای شهری آگاه است و برای تبلیغ و معرفی بهتر تولیدات خود از این ابزار تبلیغاتی-اطلاع رسانی استفاده می نماید. این نشان میدهد که بیلبوردهای شهری به عنوان یک رسانه قدرتمند و تأثیرگذار، نقش مهمی در انتقال پیام ها به عموم مردم دارند. از دیگر مزایای تبلیغات شهری می توان به دسترسی سهل و سریع اشاره نمود. در جامعه پرمشغله امروزی، خیلی از افراد وقت کافی برای تماشای برنامه های تلویزیونی یا جست وجو در فضای مجازی ندارند. اما تبلیغات شهری، به سبب قرار گرفتن در مسیرهای پرتردد و نقاط راهبردی شهر، امکان مشاهده سریع و بدون نیاز به صرف زمان را فراهم می آورد. این خاصیت موجب می شود که پیام های تبلیغاتی به سرعت و با تأثیرگذاری بالا به مخاطبان منتقل شود. در نهایت، اقدام سازمان زیباسازی شهر تهران در اختصاص فضای تبلیغاتی به کاندیداهای ریاست جمهوری، نمونه ای بارز از استفاده بهینه از فضاهای عمومی برای ارتقای آگاهی عمومی و ایجاد فرصت های برابر برای همه کاندیداها است. این اقدام نشان دهنده توجه به حقوق شهروندی برای مشارکت آگاهانه در پروسه انتخابات است. با این رویکرد، می توان امیدوار بود که شهروندان با آگاهی بیشتر و دسترسی بهتر به اطلاعات، تصمیم گیری های بهتری داشته باشند و در نهایت، انتخاباتی سالم و شفاف اجرا شود.
منبع: مسیرساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب