مالكی؛
پیک های موتوری باید معاینه فنی دریافت کنند
به گزارش مسیرساز، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو های تهران اظهار داشت: بر طبق قانون، کلیه وسایل نقلیه باید نسبت به گرفتن معاینه فنی اقدام نمایند که موتورسیکلت ها نیز از این مساله مستثنی نیستند.
به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو های تهران درباب آخرین وضعیت مراجعه موتورسیکلت ها به مراکز معاینه فنی شهر تهران اظهار داشت: برمبنای آخرین سیاهه انتشار شهر تهران در سال ۱۳۹۶ سهم منابع متحرک در انتشار سالانه آلاینده های گازی ۸۳ درصد و در تولید ذرات معلق ۶۱ درصد است. وی افزود: از سهم آلاینده های گازی خودرو های سواری با سهم ۳۷.۸ درصد رتبه نخست و موتورسیکلت ها با ۲۱/۳ درصد رتبه دوم را دارند. درباب ذرات معلق کامیون ها با ۱۵.۷ درصد رتبه اول و خودرو های سواری با ۱۳.۹ درصد رتبه دوم و موتورسیکلت ها در این آلایندگی با ۱۰/۱ درصد رتبه سوم را دارند. به هر حال این ادله علمی نشان میدهد برای این منابع متحرک به ویژه کامیون و موتورسیکلت بایستی چاره اندیشی شود. مالکی با اعلان اینکه از شروع سال تا حالا در حدود ۶۴۲ دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه نموده است، عنوان کرد: برمبنای قانون، کلیه وسایل نقلیه باید چهار سال بعد از زمان تولید نسبت به گرفتن معاینه فنی اقدام نمایند که موتورسیکلت ها نیز از این مساله مستثنی نیستند. شهر تهران از بضاعت ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت در ۶ مرکز معاینه فنی برخوردار بوده و سالانه ظرفیت پذیرش حداقل ۸۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت را دارد. بدیهی است در صورت وجود تقاضا توسعه آن بوسیله سرمایه گذاری بخش خصوصی امکان پذیر است. مبلغ معاینه فنی موتورسیکلت هم در مراجعه نخست ۲۲ هزار تومان است. مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو های تهران بیان کرد: درگاه کنترل معاینه فنی موتورسیکلت ها علاوه بر کنترل مکانیزه توسط دوربین و یا کنترل فیزیکی توسط پلیس باید بوسیله مراکز تعویض پلاک همانند خودرو ها انجام بگیرد و کلیه موتور سیکلت ها در هنگام نقل و انتقال موظف به ارائه معاینه فنی شوند. شهرداری تهران آمادگی دارد تا نسبت به راه اندازی واحدهای سیار معاینه فنی موتورسیکلت و استقرار آن در مراکز ترخیص موتورسیکلت با مشارکت پلیس اقدام نمایند. وی با اعلان اینکه بنا بر آخرین مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران کلیه شرکت های ارائه دهنده پیک موتوری مکلف هستند ناوگان تحت پوشش خود جهت دریافت برگ معاینه فنی الزام کنند، عنوان کرد: پلیس راهور فاتب نیز مکلف است از تردد موتورسیکلت های کار بدون گواهی معتبر معاینه فنی جلوگیری به عمل آورد. متأسفانه درصد بالایی از موتورسیکلت ها که در شهر تردد می کنند، فرسوده و کاربراتوری هستند. حتی موتورسیکلت های تولیدی و نو نیز از کیفیت مناسبی در بخش کاتالیست بهره مند نیستند. مالکی در آخر اظهار داشت: موتورسیکلت ها به رغم داشتن الزام قانونی برای دریافت معاینه فنی دوره ای به مراکز مراجعه نمی کنند. باتوجه به سهم بالای این وسایل نقلیه در آلودگی هوا و بحث تصادفات می تواند پایش این وسایل نقلیه فاز بندی شود؛ به عنوان مثال در فاز نخست تنها شرایط تجهیزات ظاهری و وضعیت دود خروجی از اگزوز و پلاک کنترل شود و در فازهای بعدی شرایط سخت گیرانه تر شود. البته اجرا بدین نحو نیازمند بازبینی در دستورالعمل های مربوطه است.
منبع: مسیرساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب