مهرگزارش می دهد
تغییر یك طرح روی دور تند، نرخ گذاری بر مبنای لایحه ای قدیمی
مسیرساز: اعضای شورای شهر تهران لایحه ای را مبنای تعیین عوارض محدوده طرح ترافیك قرارداده اند كه در شورای ترافیك تغییر اساسی كرده است.
به گزارش مسیرساز به نقل از مهر، مقرر است این هفته نرخ عوارض وسایل نقلیه در محدوده های مركز شهر تهران از جانب شورای شهر مشخص شود؛ لایحه ای كه پیش از مصوبه شورای ترافیك تهران به شورای شهر عرضه شده و تفاوت های اساسی با پیشنهاد اولیه پیدا كرده است. محمود میر لوحی عضو شورای شهر تهران می گوید: پیش بینی می گردد طی هفته آینده تعرفه طرح ترافیك مشخص و در نهایت برای اجرا به شهرداری تهران ابلاغ شود. محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران می گوید: مصوبه شورای هماهنگی ترافیك شهر تهران با لایحه ای كه به شورا عرضه شده تغییر جدی نداشته است اما بررسی مصوبه شورای ترافیك با لایحه ای كه به شورای شهر ارسال شده نشان از تغییرات اساسی دارد. تفاوت های مصوبه شورای ترافیك با پیشنهاد شهرداریدر لایحه شهرداری پیش بینی طرح ترافیك سالانه نشده و به جز برخی خودروهای خدماتی و امدادی و وسایل نقلیه كه پلاك ویلچر دارند و مجاز به ورود به محدود بودند، تمامی خودروها باید به صورت روزانه عوارض پرداخت می كردند اما بر مبنای مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیك شهر تهران ۵۳ هزار فقره به صورت مجوز ورود در كل سال، ۱۰ هزار فقره مجوز سیار و ۴۰ هزار مجوز ورود روزانه در گام نخست پیش بینی شده همینطور 26 هزار و 350 فقره هم به صورت ذخیره و بعد از طی دوره سه ماهه آزمایشی عملیاتی می شود، ازاین رو با این بند از مصوبه مهمترین هدف لایحه شهرداری كه حذف طرح ترافیك سالیانه و شناور بود خنثی می گردد. پرونده طرح شناور بسته نشد پیش از این سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران طی اطلاعیه ای اعلام نموده بود پرونده كارتهای شناور كه با ابهام قانونی مواجه بوده و مراجع نظارتی هم بر ممنوعیت آن تاكید دارند برای همیشه بسته خواهد شد ازاین رو نرخ طرح شناور هم در لایحه دیده نشده است. یكی دیگر از تفاوتهای مصوبه شورای ترافیك با لایحه تعیین نرخ عوارض شهرداری تقسیم محدوده طرح ترافیك به دو حلقه اول و دوم بود؛ پیش بینی شده بود خودروهایی كه به محدوده زوج و فرد هم وارد می شدند باید عوارض پرداخت می كردند اما در مصوبه شورای ترافیك این بند از لایحه حذف شده و پیش بینی شده شهرداری تهران ظرف سه ماه از آغاز اجرای این طرح بررسی و تحلیل نتایج حاصل از اجرای آن در حلقه اول و انجام مطالعات لازم در مورد آثار ترافیكی و اجتماعی تغییرات جدید در محدوده زوج و فرد (حلقه دوم )نسبت به گزارش به شورای ترافیك اقدام تا در مورد آن تصمیم گیری شود. این در شرایطی است كه بخشی از لایحه نرخ عوارض كه از جانب شهرداری به شورا عرضه شده مربوط به محدوده زوج و فرد و ضرایب مربوط به آن است. در لایحه شهرداری سقفی برای ورود خودروها به محدوده طرح ترافیك پیش بینی نشده اما در مصوبه شورای ترافیك ضمن تاكید بر اعمال ضرایبی متناسب با شاخص های آلودگی هوا، وضعیت ترافیكی، آلایندگی وسایل نقلیه و... ، تاكید شده سقف اجازه ورود به محدوده طرح ترافیك حلقه اول رعایت شوداعضای شورای شهر تهران در حال نرخ گذاری بر مبنای همان لایحه اولیه هستند در حالیكه برپایه رویه گذشته شورای شهر این لایحه باید بعد از مصوبه شورای ترافیك تنظیم و به شورا عرضه می شد و هم اكنون كه چنین اتفاقی نیفتاده است باید لایحه ابتدایی به شهرداری بازگشت داده شود تا تغییرات مصوبه شورای ترافیك در آن اعمال و سپس به شورا عرضه شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب